Projektet HCT

  • publicerad

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!
Tillväxtverkat ser positivt på att Smålands Turism projekt "Hållbar cykelturism" syftar till att förankra och fördjupa befintlig kunskap från tidigare projekt kring hållbar produktutveckling (HPU). Med fokus på den kommunala nivån kommer vi att skapa förutsättningar för cykelturismens långsiktiga utveckling i regionen. I och med det årslånga projektet kommer vi ha verktyg och kunskap för att tillsammans med Jönköpings läns kommuner och företag nå regionens fulla potential som en välbesökt cykeldestination. Vårt län kommer vara en attraktiv destination, såväl för nationella och internationella besökare.
Starkt nätverk av cyklister
Många av landets bästa ledbyggare av mountainbikeleder finns i regionen, i Eksjö finns numer ett cykelgymnasium och på Isaberg finns ett turistiskt cykelcenter som aktivt promotar sin cykling. Engagerade föreningar och företag har arrangerat SM och EM i mountainbike samt flera stora tävlingar och olika nationella cykellopp. Vätternrundan, Sveriges mest välkända cykeltävling, är ett årligt återkommande evenemang som genom regionen.
I samband med satsningen HPU har flera hotell visat intresse för att anpassa sina anläggningar för att kunna ta emot cyklister och samarbeten med arrangörer som erbjuder kompletta paketerade produkter har påbörjats. Detta arbete tillsammans med boendeanläggningar kommer att fortsätta under projektet ”Hållbar Cykelturism” där vi bland annat kommer ta fram en konkret handbok i hur man blir en cykelvänlig boendeanläggning. Det kan tex vara praktiska saker som hur man kan ombesörja cykeltvätt, uthyrning och inlåsning av cyklar men även hur man bemöter och instruerar ens cykelturister om vilka lokala leder, rutter och cykelanläggningar som finns tillgängliga.
I projektet ska vi även anordna ett par nätverksträffar, varav den ena äger rum på Bauergården, 9:e mars med tema ”Småland – en cykelvänlig destination”. Läs mer om detta projekt här.
Internationellt intresse
Internationellt ser vi en konkret efterfrågan på cykelupplevelser och internationella cykelspecialister har inventerat och godkänt flera rutter och leder som klara för den internationella marknaden. I projektet ”Hållbar Cykelturism” ska vi nu fördjupa denna kartläggning och i nästa skede göra dessa tillgängliga såväl digitalt som i tryckt form gentemot den internationella besökaren.
Projekt "Hållbar cykelturism" kommer att pågå under år 2020.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.