Rapport från ITB

  • publicerad

Under ITB fanns Sverige på plats – året till ära med en väldigt modern monter. För Smålands del låg fokus på temat cykel – vilket bland annat presenterades genom en nytryckt vepa som uppskattades av flera besökare. Årets presskväll hade temat natur, vilket rimmade väl med Smålands cykeltema.

Rapport
• Den 1 juli 2018 implementerar Tyskland, som första land i EU, den nya reselagstiftningen. Paketresans andel av Tysklands utlandsresor fortsätter därför växa. Alla EU-länder måste implementera reselagstiftningen innan oktober 2019.

• Efterfrågan på kvalitet- och hållbarhetssäkrade produkter ökar!

• Det finns 11.000 resebyråer i Tyskland! 80.000 personer arbetar på tyska resebyråer, och bland tre av de största researrangörerna (Dertour, Neckermann och TUI) är hela 82% bokade via resebyråer! Dock har resenärerna gjort mycket research online innan bokningen.

• Buss-segmentet fortsätter att växa. Stor förändring pågår i bussbranschen - samtidigt som man vill bevara det gamla - för att attrahera en yngre generation. Ett exempel på att attrahera en yngre målgrupp är att alltid ha WLan tillgängligt.

Annat uppsnappat från ITB
Marknaden anses fortfarande vara attraktiv och eftertraktad. Dock kan Sveriges utsikter att ta vidare marknadsandelar försvåras, på grund av fler flygkonkurrenter:

• AirBerlins konkurs är ett stort ämne. Lufthansa har just nu monopol på många rutter vilket höjt priserna. Easyjet kommer inom en tid att erablera sig i Jönköping som konkurrent, vilket i sin tur påverkar priserna på anslutningsflygen till Jönköping negativt. Detta går främst ut över charterflyg.

• Destinationer som Egypten och Turkiet är tillbaka efter ett par år med mycket lågt inresande. Samtidigt hjälper problematiken på Island en destination som Sverige. Finland och Norge fortsätter att växa sig starka.

Fakta ITB

160 000

besökare

  • ITB Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin) är världens största reselivsmässa och arrangeras i år för 52:a gången. Mässan har över 10.000 utställare från turismbranschen och tar emot runt 160 000 besökare I år representerades Sverige med ca 30 företag. Visit Swedens monter är mässans samlingsplats för Sverige som destination.

vill du veta mer?