Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023‑2030

  • publicerad

För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Den regionala besöksnäringsstrategin kombinerar regional samordning med lokal handlingskraft för att ta tillvara den stora potential som finns i besöksnäringen och utveckla länets attraktivitet. Fyra tematiska områden har identifierats som centrala när det gäller produkt- och platsutveckling för att skapa fler besöksanledningar:

  • Natur
  • Måltid
  • Kultur
  • Evenemang

Strategin har också fem delmål som handlar om att kraftsamla, resursförstärka, bygga en plattform och i flernivåsamverkan utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Besöksnäringsstrategin har en stark koppling till länets regionala utvecklingsstrategi, vars vision är att Jönköpings län ska bli Sveriges mest hållbara, attraktiva och tillgängliga region till år 2035.

Den regionala besöksnäringsstrategin kan du ta del av antingen i sin helhet eller genom en kortversion. Båda versioner kan du ladda ner här på sidan. För att beställa ett tryckt exemplar av kortversionen kan du mejla till regional.utveckling@rjl.se och uppge ditt namn och adress samt att det är den Regionala besöksnäringsstrategin du vill beställa.

Ta del av strategin

Här kan du ladda ner Jönköpings läns besöksnäringsstrategi: besoksnaringsstrategi_jonkopings-lan_2023-2030.pdf
Här kan du ladda ner kortversionen av Jönköpings läns besöksnäringsstrategi: besoksnaringsstrategi_jonkopings-lan_2023-2030_kortversion.pdf

Se vår film om besöksnäringsstrategin

Utbudsanalys

Här kan du se hur modellen för länets utbudsanalys ser ut. Genom modellen kan vi se vilka delar som behöver utvecklas eller stärkas.

Fördjupad utbudsanalys

Här får du ta del av en fördjupning av utbudsanalysen. Denna video är till för dig som jobbar med utveckling inom kommun eller region.

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
Nu kan du ta del av Region Jönköping läns första besöksnäringsstrategi. © Patrik Svedberg
  • relaterat

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi beslutad

Den 13 juni 2023 fattade regionfullmäktige beslut om Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023–2030. Strategin är den första som gjorts för vårt län och den har tagits fram av Region Jönköpings län och Smålands Turism i nära samarbete med länets kommuner och flera andra aktörer.

Välkommen att delta i Visit Smålands sommarkampanj!

Person sitter i en stol brevid trumset
För fjärde sommaren i följd gör Smålands Turism en kampanj med fokus på att locka svenska turister till Småland. Välkommen att synas på kampanjsajten!