Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

  • publicerad

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Efter samtal med bland annat Tripadvisor vet vi att bokningssiten har hög besöksstatsitik, vilket tyder på att suget efter att börja resa igen är stort!
När de internationella gästerna åter börjar resa till Sverige är det viktigt att de möts av samma anpassningar de är vana vid från sina hemländer. Efter att ha gått igenom en "lock-down" med ett stängt samhälle är det mycket troligt att de är försiktiga för att smittas och ställer höga krav på hygien. Även vi svenskar kommer ha ändrat vårt beteende för att kunna röra oss i riskfritt i samhället.

Svenska myndigheter arbetar på riktlinjer till sommaren för turismen men här får ni ett bra försprång från den internationella arenan. Rekommendationerna nedan speglar diskussionen i Europa just nu (14-05-20)

Boenden
• Vid ingång, reception och offentliga toaletter ska det finnas grafiska beskrivningar på de tecken/symptom på Covid-19.
• Vid reception och på andra ställen ska det stå desinfektionsmedel.
• Avståndsmarkeringar på marken i receptioner där det uppstår kö.
• Om möjligt ska gäster check-in via mobiltelefonen.
• Grundläggande ska människor i offentliga utrymmen som uppehåller sig där längre än 15 minuter kunna hålla ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter till andra människor. Kan man inte garantera detta avstånd måste man bära ansiktsskydd. Detta gäller så klart inte de som reser i sällskap.
• På välbesökta hotell kan receptionspersonalen stå bakom plastskivor som i matvaruaffärerna.
• På rummen och i offentliga utrymmen ska det finnas pappers ”näsdukar/handdukar” och papperskorg
• Hissar ska helst bara användas samtidigt av människor som bor i samma rum. Personer som är pigga nog att gå i trapporna ska uppmuntras till det. Företräde till hissarna har de som har svårt att gå i trappor och de som har bagage.
• På gym och spa ska man gärna kunna boka ett eget tidsfönster att utnyttja det om möjligt. Ombyte av kläder ska helst ske på det egna rummet och inte i gemensamma lokaler.
• Solstolar och i poolen ska man också iakta 2 meters regeln såsom vid bord.
• Barnklubbar bör övervägas nogsamt att hållas stängt

Restaurang/matställen
• Mellan bord i restauranger/caféer etc bör det vara ett avstånd på minst 2 meter mellan borden.
• I möjligaste mån ska bufféer undvikas. Går inte detta på t.ex. frukosten ska gästerna sprita händerna när de kommer in i matsalen, när de går för att ta mat och när de lämnar buffén.
• Man ska ta hänsyn till äldre och riskgrupper och om möjligt ge möjlighet att inta måltider på rummet vid fulla hotellrestauranger.

Rekommendationerna ovan är hämtade från "COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS” Tourism and transport in 2020 and beyond.

matgäster i trädgård
Matgäster sitter gärna utomhus för att undvika att smittas.
  • relaterat

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.