Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

  • publicerad

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Efter samtal med bland annat Tripadvisor vet vi att bokningssiten har hög besöksstatsitik, vilket tyder på att suget efter att börja resa igen är stort!
När de internationella gästerna åter börjar resa till Sverige är det viktigt att de möts av samma anpassningar de är vana vid från sina hemländer. Efter att ha gått igenom en "lock-down" med ett stängt samhälle är det mycket troligt att de är försiktiga för att smittas och ställer höga krav på hygien. Även vi svenskar kommer ha ändrat vårt beteende för att kunna röra oss i riskfritt i samhället.

Svenska myndigheter arbetar på riktlinjer till sommaren för turismen men här får ni ett bra försprång från den internationella arenan. Rekommendationerna nedan speglar diskussionen i Europa just nu (14-05-20)

Boenden
• Vid ingång, reception och offentliga toaletter ska det finnas grafiska beskrivningar på de tecken/symptom på Covid-19.
• Vid reception och på andra ställen ska det stå desinfektionsmedel.
• Avståndsmarkeringar på marken i receptioner där det uppstår kö.
• Om möjligt ska gäster check-in via mobiltelefonen.
• Grundläggande ska människor i offentliga utrymmen som uppehåller sig där längre än 15 minuter kunna hålla ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter till andra människor. Kan man inte garantera detta avstånd måste man bära ansiktsskydd. Detta gäller så klart inte de som reser i sällskap.
• På välbesökta hotell kan receptionspersonalen stå bakom plastskivor som i matvaruaffärerna.
• På rummen och i offentliga utrymmen ska det finnas pappers ”näsdukar/handdukar” och papperskorg
• Hissar ska helst bara användas samtidigt av människor som bor i samma rum. Personer som är pigga nog att gå i trapporna ska uppmuntras till det. Företräde till hissarna har de som har svårt att gå i trappor och de som har bagage.
• På gym och spa ska man gärna kunna boka ett eget tidsfönster att utnyttja det om möjligt. Ombyte av kläder ska helst ske på det egna rummet och inte i gemensamma lokaler.
• Solstolar och i poolen ska man också iakta 2 meters regeln såsom vid bord.
• Barnklubbar bör övervägas nogsamt att hållas stängt

Restaurang/matställen
• Mellan bord i restauranger/caféer etc bör det vara ett avstånd på minst 2 meter mellan borden.
• I möjligaste mån ska bufféer undvikas. Går inte detta på t.ex. frukosten ska gästerna sprita händerna när de kommer in i matsalen, när de går för att ta mat och när de lämnar buffén.
• Man ska ta hänsyn till äldre och riskgrupper och om möjligt ge möjlighet att inta måltider på rummet vid fulla hotellrestauranger.

Rekommendationerna ovan är hämtade från "COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS” Tourism and transport in 2020 and beyond.

matgäster i trädgård
Matgäster sitter gärna utomhus för att undvika att smittas.
  • relaterat

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!