Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

  • publicerad

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Efter samtal med bland annat Tripadvisor vet vi att bokningssiten har hög besöksstatsitik, vilket tyder på att suget efter att börja resa igen är stort!
När de internationella gästerna åter börjar resa till Sverige är det viktigt att de möts av samma anpassningar de är vana vid från sina hemländer. Efter att ha gått igenom en "lock-down" med ett stängt samhälle är det mycket troligt att de är försiktiga för att smittas och ställer höga krav på hygien. Även vi svenskar kommer ha ändrat vårt beteende för att kunna röra oss i riskfritt i samhället.

Svenska myndigheter arbetar på riktlinjer till sommaren för turismen men här får ni ett bra försprång från den internationella arenan. Rekommendationerna nedan speglar diskussionen i Europa just nu (14-05-20)

Boenden
• Vid ingång, reception och offentliga toaletter ska det finnas grafiska beskrivningar på de tecken/symptom på Covid-19.
• Vid reception och på andra ställen ska det stå desinfektionsmedel.
• Avståndsmarkeringar på marken i receptioner där det uppstår kö.
• Om möjligt ska gäster check-in via mobiltelefonen.
• Grundläggande ska människor i offentliga utrymmen som uppehåller sig där längre än 15 minuter kunna hålla ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter till andra människor. Kan man inte garantera detta avstånd måste man bära ansiktsskydd. Detta gäller så klart inte de som reser i sällskap.
• På välbesökta hotell kan receptionspersonalen stå bakom plastskivor som i matvaruaffärerna.
• På rummen och i offentliga utrymmen ska det finnas pappers ”näsdukar/handdukar” och papperskorg
• Hissar ska helst bara användas samtidigt av människor som bor i samma rum. Personer som är pigga nog att gå i trapporna ska uppmuntras till det. Företräde till hissarna har de som har svårt att gå i trappor och de som har bagage.
• På gym och spa ska man gärna kunna boka ett eget tidsfönster att utnyttja det om möjligt. Ombyte av kläder ska helst ske på det egna rummet och inte i gemensamma lokaler.
• Solstolar och i poolen ska man också iakta 2 meters regeln såsom vid bord.
• Barnklubbar bör övervägas nogsamt att hållas stängt

Restaurang/matställen
• Mellan bord i restauranger/caféer etc bör det vara ett avstånd på minst 2 meter mellan borden.
• I möjligaste mån ska bufféer undvikas. Går inte detta på t.ex. frukosten ska gästerna sprita händerna när de kommer in i matsalen, när de går för att ta mat och när de lämnar buffén.
• Man ska ta hänsyn till äldre och riskgrupper och om möjligt ge möjlighet att inta måltider på rummet vid fulla hotellrestauranger.

Rekommendationerna ovan är hämtade från "COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS” Tourism and transport in 2020 and beyond.

matgäster i trädgård
Matgäster sitter gärna utomhus för att undvika att smittas.
  • relaterat

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Företagsstöd i Jönköpings län

Hit kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län vända dig för att få råd och stöttning.

Vi behöver satsa på besöksnäringen nu!

Många näringar befinner sig i kris och konsekvenserna kommer att bli stora. Men ingen näring krisar så snabbt och så totalt som besöksnäringen.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).