Måltidsturismen är på stark frammarsch, spännande platsunika drycker gör måltidsupplevelsen komplett och Jönköpings län har fantastiska förutsättningar att locka fler resenärer med efterfrågade och hållbara smak- och dryckesupplevelser. Det är Visit Sweden och Smålands Turism rörande överens om.
I ett samarbete med influencern Therese Elgquist, Plant Based by Thess, djupdyker man i intressant dryck, grön mat och desserter. En av pärlorna som Thess besöker i serien är Rudenstams. Syftet är att få resenären att hitta intressanta, hållbara besökspärlor runt om i Sverige genom att visa på ett spännande och innovativt utbud. Och att inspirera andra företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden, så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång. Allt för att utveckla och stärka Sveriges och Jönköping läns position som en hållbar och attraktiv måltidsdestination.
-För oss är det otroligt roligt att Visit Sweden väljer att lyfta fram en aktör i vårt län. Rudenstams, som både besöksmål och dryckesproducent, agerar därmed som en inkörsport till länet. Detta är ett bevis på att det engagerade, innovativa och hållbara utvecklingsarbetet inom besöksnäringen som pågår över hela länet, lönar sig, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.
Lokalt, hållbart och växtbaserat
Initiativet är ett samarbete mellan Visit Sweden och influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till intressanta besöksmål med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en satsning för att locka svenskar att upptäcka nya pärlor och för att locka resenärer till Sverige från utlandsmarknaderna. Dels är det en ambitiös programserie för att inspirera den svenska måltidsbranschen och besöksnäringsföretagen att utveckla fler intressanta och efterfrågade måltidsupplevelser.
Rudenstams som besöksmål och dryckesproducent
I avsnitt sju av programserien gör Therese ett nedslag hos Rudenstams, i äppelodlingen och gårdsbutiken där fokus i programmet är på hantverksmässigt framställda alkoholfria drycker med stor komplexitet. Och de 40 000 äppelträd som hanterats med kärlek och omsorg i flera generationer. Här presenteras en palett av drycker, väl avvägda för olika måltidsupplevelser och smaker. Matilda och Jonas Rudenstam pratar om sitt företag och mustmakare Niklas Hallman om smaker och drycker med Therese.
Se programmet ca 5 min: visitsweden.com/maltid/avsnitt-7-rudenstams
Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen - Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland – Rudenstams, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.
Inspireras och lär av de åtta förebilderna: Hur gör andra? | Visit Sweden