Rudenstams serverar Plant based i glaset

  • publicerad

Måltidsturismen är på stark frammarsch, spännande platsunika drycker gör måltidsupplevelsen komplett och Jönköpings län har fantastiska förutsättningar att locka fler resenärer med efterfrågade och hållbara smak- och dryckesupplevelser. Det är Visit Sweden och Smålands Turism rörande överens om.

I ett samarbete med influencern Therese Elgquist, Plant Based by Thess, djupdyker man i intressant dryck, grön mat och desserter. En av pärlorna som Thess besöker i serien är Rudenstams. Syftet är att få resenären att hitta intressanta, hållbara besökspärlor runt om i Sverige genom att visa på ett spännande och innovativt utbud. Och att inspirera andra företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden, så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång. Allt för att utveckla och stärka Sveriges och Jönköping läns position som en hållbar och attraktiv måltidsdestination.

-För oss är det otroligt roligt att Visit Sweden väljer att lyfta fram en aktör i vårt län. Rudenstams, som både besöksmål och dryckesproducent, agerar därmed som en inkörsport till länet. Detta är ett bevis på att det engagerade, innovativa och hållbara utvecklingsarbetet inom besöksnäringen som pågår över hela länet, lönar sig, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Lokalt, hållbart och växtbaserat
Initiativet är ett samarbete mellan Visit Sweden och influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till intressanta besöksmål med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en satsning för att locka svenskar att upptäcka nya pärlor och för att locka resenärer till Sverige från utlandsmarknaderna. Dels är det en ambitiös programserie för att inspirera den svenska måltidsbranschen och besöksnäringsföretagen att utveckla fler intressanta och efterfrågade måltidsupplevelser.

Rudenstams som besöksmål och dryckesproducent
I avsnitt sju av programserien gör Therese ett nedslag hos Rudenstams, i äppelodlingen och gårdsbutiken där fokus i programmet är på hantverksmässigt framställda alkoholfria drycker med stor komplexitet. Och de 40 000 äppelträd som hanterats med kärlek och omsorg i flera generationer. Här presenteras en palett av drycker, väl avvägda för olika måltidsupplevelser och smaker. Matilda och Jonas Rudenstam pratar om sitt företag och mustmakare Niklas Hallman om smaker och drycker med Therese.

Se programmet ca 5 min: visitsweden.com/maltid/avsnitt-7-rudenstams

Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen - Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland – Rudenstams, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.

Inspireras och lär av de åtta förebilderna: Hur gör andra? | Visit Sweden

Matilda och Jonas Rudenstam medverkar i programserien där influencern Therese Elgquist, Plant Based by Thess, besöker Rudenstams. © Agnes Maltesdotter

vill du veta mer?

  • relaterat

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.