Så blev inspirationsdagen Unika Boenden

  • publicerad

”Alla de entreprenörer som redan lyckats sa samma sak: Vi tog det som fanns framför oss och gjorde det till en reseanledning i sin rätta miljö”. Så skriver en av deltagarna efter inspirationsdagen om Unika Boenden.

Med föreläsare från några av Sveriges mest spektakulära boenden blev dagen en succé. Representanter från bland annat Treehotel och Sala Silvergruva fanns på plats. Dagen, vars syfte var att inspirera och engagera företagare och entreprenörer runt om i länet, blev en dag för affärer, framtid och knytande av kontakter.

– En viktig del i Smålands Turisms verksamhet är att erbjuda plattformar där företag och kunskap möts. Om en sådan här dag leder till nya affärskontakter, idéer och fördjupade insikter hos våra företag, då vet vi att vi gjort vårt jobb, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism.

Boendet som reseanledning har blivit en trend som spridit sig över världen. Av den anledningen satte Smålands Turism boende-bollen i rullning.

– Vi prickade helt rätt med temat, säger Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Smålands Turism. Vi visste att boendet som reseanledning var aktuellt, och engagemanget från deltagarna tyder på att de också är medvetna om trenden. Därför var det extra roligt att kunna erbjuda våra drivna företag en dag med så bra föreläsare!

Inspirationsdagen resulterade i en mängd nya affärskontakter bland deltagarna och föreläsarna. Till exempel kommer några företagare att ha ett möte under våren hos en av föreläsarna, Håkan Strotz på Urnatur. Reflektioner från dagen vittnar om att konkreta förslag, affärer och samarbeten inleddes redan under vistelsen i Lövsjö Loghouse, där inspirationsdagen arrangerades.

– Det var en nätverksvänlig miljö med högt i tak, berättar Johan Delfalk, projektledare på Smålands Turism. Det var en stark deltagarskara med många bra idéer och mycket vilja.

Från dagen tog flera deltagare med sig samma budskap: Kämpa för dina drömmar. För att vinna, måste man våga satsa.

vill du veta mer?

  • relaterat

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.