Så gick det för företagen i rekordvärmen

  • publicerad

Den rekordvarma sommaren anlände redan i maj och överraskade såväl besökare som företagare med sin intensitet och varaktighet. Smålands Turism har kontaktat företag i länet för att se hur den oväntade värmen påverkat deras företag, och höra hur sommaren har gått.

Filmbyn i Mariannelund

  • I stort gick sommaren bra, men värmen har inte gynnat oss. Vi hade förväntat oss fler besökare, men värmen har dragit ner engagemanget till att göra saker – vilket märks på flera andra håll också i området. En positiv aspekt är att vi, mycket tack vare alla de utländska journalister som Smålands Turism bjudit hit, haft en avsevärd ökning av utländska besökare, främst tysktalande. Idag hade vi faktiskt 90% utländska besökare, vilket vi ser som en stor framgång!

Arabusta Café och B&B i Vetlanda

  • Sommaren har varit spännande på flera sätt. Försäljningsmässigt låg vi efter en del i juli jämfört med ifjol. Vissa dagar var det tomt på luncherna när det var som varmast, men de dagarna räddades oftast av övernattningar och middag istället. Augusti kom igång bättre och vi landar i en bättre försäljning än i fjol, så totalt ökade säsongen något. Jobbsituationen för anställda och ägare blev svår i vädret som har varit. Blir det en liknande sommar igen så måste det till kortare skift och en betydligt lättare meny.

Hestraviken i Hestra

  • Historiskt sett har vi haft bäst omsättning vid en mellanvarm sommar – men trots värmeböljan har vi i år haft samma positiva antal besökare som förra året. Däremot har vi märkt en minskning bland aktiviteterna; cykling och golf har inte varit populärt, medans poolen, kanoterna och badstranden har varit välbefolkade!

Trolska Båtturer i Gränna

  • Fint väder och värme gynnar oss. Vi har haft en väldigt bra sommar under juni och juli, men ser att det avtar något under augusti och september. Men generellt har det varit en bra sommar hos oss!

Jönköping Läns Museum i Jönköping

  • Under sommaren har vi haft fler besök än förra året. Visserligen har vi svala och behagliga lokaler, men värmen har nog inte påverkat vår besökssiffra så mycket. Det är nog vår John Bauer-utställning som lockat människor hit!

Bauergården i Bunn

  • Värmen har gynnat oss. Vi har ställplatser som varit populära, och det fina vädret har gjort att gäster stannat fler dagar. Vi har också haft många glassugna besökare som badat, solat och ätit hos oss.
  • relaterat

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.