Så gick det för företagen i rekordvärmen

  • publicerad

Den rekordvarma sommaren anlände redan i maj och överraskade såväl besökare som företagare med sin intensitet och varaktighet. Smålands Turism har kontaktat företag i länet för att se hur den oväntade värmen påverkat deras företag, och höra hur sommaren har gått.

Filmbyn i Mariannelund

  • I stort gick sommaren bra, men värmen har inte gynnat oss. Vi hade förväntat oss fler besökare, men värmen har dragit ner engagemanget till att göra saker – vilket märks på flera andra håll också i området. En positiv aspekt är att vi, mycket tack vare alla de utländska journalister som Smålands Turism bjudit hit, haft en avsevärd ökning av utländska besökare, främst tysktalande. Idag hade vi faktiskt 90% utländska besökare, vilket vi ser som en stor framgång!

Arabusta Café och B&B i Vetlanda

  • Sommaren har varit spännande på flera sätt. Försäljningsmässigt låg vi efter en del i juli jämfört med ifjol. Vissa dagar var det tomt på luncherna när det var som varmast, men de dagarna räddades oftast av övernattningar och middag istället. Augusti kom igång bättre och vi landar i en bättre försäljning än i fjol, så totalt ökade säsongen något. Jobbsituationen för anställda och ägare blev svår i vädret som har varit. Blir det en liknande sommar igen så måste det till kortare skift och en betydligt lättare meny.

Hestraviken i Hestra

  • Historiskt sett har vi haft bäst omsättning vid en mellanvarm sommar – men trots värmeböljan har vi i år haft samma positiva antal besökare som förra året. Däremot har vi märkt en minskning bland aktiviteterna; cykling och golf har inte varit populärt, medans poolen, kanoterna och badstranden har varit välbefolkade!

Trolska Båtturer i Gränna

  • Fint väder och värme gynnar oss. Vi har haft en väldigt bra sommar under juni och juli, men ser att det avtar något under augusti och september. Men generellt har det varit en bra sommar hos oss!

Jönköping Läns Museum i Jönköping

  • Under sommaren har vi haft fler besök än förra året. Visserligen har vi svala och behagliga lokaler, men värmen har nog inte påverkat vår besökssiffra så mycket. Det är nog vår John Bauer-utställning som lockat människor hit!

Bauergården i Bunn

  • Värmen har gynnat oss. Vi har ställplatser som varit populära, och det fina vädret har gjort att gäster stannat fler dagar. Vi har också haft många glassugna besökare som badat, solat och ätit hos oss.
  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Multiple use of forest

I skogen finns många affärsmöjligheter som ännu inte är förverkligade! Leader Linné Småland driver just nu projektet Multiple use of forest som syftar till Hållbar och Grön företagsutveckling inom skogsnärin…

Utveckling inom cykelturismen

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.