Så lyckas du i sociala medier

  • publicerad

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Alla vet att det är bra att finnas i sociala medier. Men inte många vet riktigt varför. Eller hur man gör på bästa sätt för den delen. Till skillnad från traditionella medier som tv och tidningar måste man i sociala kanaler förtjäna sina följare och ambassadörer. Men i gengäld får du en direktkontakt och möjligheter att på olika sätt visa vad du har att erbjuda!

Chrilles tre snabba tips!
• Skapa ett engagemang – Kom och upplev… Vad är unikt hos er?
• Skapa innehåll - bild eller film är störst just nu. Obs! Länka inte, Facebook vill inte att man försvinner bort från plattformen
• Posta ofta! Facebook gillar att man har en hög frekvens på sina inlägg

Betala för att synas?
Genom att marknadsföra inlägg på Facebook och Instagram kan man öka sin synlighet och nå ut till fler. Och det är en god idé att lägga en slant på det! Du gör det enkelt via den blå knappen ”marknadsför inlägg” där du kan välja vilka som ska se din annons, var den ska visas och hur mycket pengar du vill spendera. Annonseringen går igång direkt och när pengarna är slut avslutas den och du riskerar inte att få betala något extra.

Datadriven marknadsföring
Datadriven marknadsföring innebär att man utifrån insamlad data om de som besökt sidan kan rikta marknadsföring till önskade målgrupper. Börja med att installera en så kallad Facebookpixel på din sida, denna pixel gör det möjligt att se vilka som besöker sidan, hur länge de stannar och vilka sidor de besöker. Pixeln kan sedan kopplas till dina annonser på Facebook och Instagram för att mäta resultatet av annonsering.

Sammanfattning
• Skapa bra och engagerande innehåll och posta ofta!
• Använd Facebookpixeln för att effektivisera din marknadsföring.
• Kommunicera med dina följare, gärna på 1-1-nivå.
• Gör inte misstaget att tro att sociala medier inte tar någon tid och inte kostar något!

Chrille Peterson föreläste under Smålandsdagen 2019
  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.