Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

  • publicerad

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Under de senaste åren har en del av Smålands Turism uppdrag varit att marknadsföra Småland mot prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. De utländska turisterna är en viktig inkomstkälla för länets företag och har tidigare somrar stått för 40 % av länets övernattningar. Med situationen som den är i Europa nu kan vi räkna med att största delen av dessa besök faller bort.

Med andra ord behöver vi nu istället sätta en ny strategi för att nå den svenska marknaden. Den nya budgeten på två miljoner kronor från Region Jönköpings län kommer vi alltså att satsa på ”svemester” – att semestra i Sverige. Förutom att lösa ett akut behov hos besöksnäringsföretagen i länet, finns det en långsiktig tanke med att synliggöra Småland och vårt utbud för den svenska marknaden.

Marknadsföring av ”Småland – Sverige på riktigt”
Tillsammans med våra smålandskollegor i Region Kronoberg kommer vi att planera för nya marknadsföringsinsatser under det gemensamma varumärket "Småland - det riktiga Sverige". För att komma ut med kampanjen under maj månad kommer vi att upphandla tjänster från kommunikationsbyråer. Insatserna syftar till att stötta företagen och att direkt driva deras försäljning.

För att optimera kampanjen har Smålands Turism tillgång till nyframtagna analyser av målgruppsbeteenden, besöksmönster och bokningsprocesser. Kampanjen kommer att anpassas efter olika scenariobeskrivningar, beroende på när svenskarna kan resa inom landet igen. Vi har även en tydlig bild av vilken målgrupp som intresserar sig för Småland och det vi har att erbjuda. Det är främst barnfamiljer med barn över sju år och vuxna par med utflugna barn. Mysighet, natur och vila är trender som ökar samt att vi tar bilen på semestern. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska gäster till Småland och Jönköpings län.

Småland karta
Vi planerar för nya marknadsföringsinsatser under varumärket "Småland - det riktiga Sverige".

vill du veta mer?

  • relaterat

Wallby Säteri vinnare av Årets Turismpris 2020

Magnus Nyman, ägare av Wallby säteri.
Under den digitala Jönköpingsgalan den 26:e februari delade Smålands Turism ut Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län. Vinnare blev Wallby Säteri, Vetlanda. Med en unik produkt som växlar efter årstiderna erbjuder säteriet en upplevelse där småländska smaker och natur står i fokus.

En digital resa in i framtiden

I rask takt sker en digital utveckling i samhället – liksom inom besöksnäringen. För att stärka vår regions digitala arbete – nu och i framtiden – har vi på Smålands Turism inlett ett samarbete med Digital Tourism Think Tank (DTTT).

Planerade insatser för att stötta besöksnäringen under 2021

Par håller hand
Pandemin har tvingat oss alla att ställa om och hålla ut. För att stötta företagarna inom Jönköpings län planerar Smålands Turism ett antal aktiviteter.

Anneli Ubeda är vår nya projektkoordinator

Anneli kommer att jobba som projektkoordinator inom projektet ” Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland”.

Småland syns på en av Tysklands största digitala reseplattformar

Nytt samarbete för att locka de tyska turisterna att besöka Småland.

Christina Moths är tillbaka på Smålands Turism

Christina kommer främst att arbeta med researrangörer (Travel Trade) på flera marknader, samt med speciellt riktad marknadsbearbetning på de tysktalande och holländska marknaderna.