Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

  • publicerad

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Under de senaste åren har en del av Smålands Turism uppdrag varit att marknadsföra Småland mot prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. De utländska turisterna är en viktig inkomstkälla för länets företag och har tidigare somrar stått för 40 % av länets övernattningar. Med situationen som den är i Europa nu kan vi räkna med att största delen av dessa besök faller bort.

Med andra ord behöver vi nu istället sätta en ny strategi för att nå den svenska marknaden. Den nya budgeten på två miljoner kronor från Region Jönköpings län kommer vi alltså att satsa på ”svemester” – att semestra i Sverige. Förutom att lösa ett akut behov hos besöksnäringsföretagen i länet, finns det en långsiktig tanke med att synliggöra Småland och vårt utbud för den svenska marknaden.

Marknadsföring av ”Småland – Sverige på riktigt”
Tillsammans med våra smålandskollegor i Region Kronoberg kommer vi att planera för nya marknadsföringsinsatser under det gemensamma varumärket "Småland - det riktiga Sverige". För att komma ut med kampanjen under maj månad kommer vi att upphandla tjänster från kommunikationsbyråer. Insatserna syftar till att stötta företagen och att direkt driva deras försäljning.

För att optimera kampanjen har Smålands Turism tillgång till nyframtagna analyser av målgruppsbeteenden, besöksmönster och bokningsprocesser. Kampanjen kommer att anpassas efter olika scenariobeskrivningar, beroende på när svenskarna kan resa inom landet igen. Vi har även en tydlig bild av vilken målgrupp som intresserar sig för Småland och det vi har att erbjuda. Det är främst barnfamiljer med barn över sju år och vuxna par med utflugna barn. Mysighet, natur och vila är trender som ökar samt att vi tar bilen på semestern. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska gäster till Småland och Jönköpings län.

Småland karta
Vi planerar för nya marknadsföringsinsatser under varumärket "Småland - det riktiga Sverige".

vill du veta mer?

  • relaterat

Nytt projekt ska stärka besöksnäringen

Smålands Turism har beviljats stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i och med coronapandemin.

Stort sverigeintresse från internationella researrangörer

Under Swedish Workshop online efterfrågade de utländska researrangörerna paketerade och lättbokade produkter inom bla cykel, vandring och måltidsupplevelser där gästen får vara delaktig.

Nystartat samarbetet ska locka danskarna till södra Sverige

Visit south Sweden – så lyder det nya samarbetet mellan Sveriges södra regioner där Småland ingår. Tillsammans ska vi gemensamt marknadsföra vår del av Sverige på den danska marknaden.

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.

Vill ditt företag synas i smålandskartan?

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

High Chaparral - Jönköpings läns representant till Stora Turismpriset 2020!

Med anledning av coronapandemin har Tillväxtverket ändrat kriterierna för Stora Turismpriset 2020. För att utveckla verksamheten ska organisationen på ett hållbart sätt arbetat för att vända nedgången till framgång. Smålands Turism har utsett High Chaparral som representant för Jönköpings län.