Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

  • publicerad

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Under de senaste åren har en del av Smålands Turism uppdrag varit att marknadsföra Småland mot prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. De utländska turisterna är en viktig inkomstkälla för länets företag och har tidigare somrar stått för 40 % av länets övernattningar. Med situationen som den är i Europa nu kan vi räkna med att största delen av dessa besök faller bort.

Med andra ord behöver vi nu istället sätta en ny strategi för att nå den svenska marknaden. Den nya budgeten på två miljoner kronor från Region Jönköpings län kommer vi alltså att satsa på ”svemester” – att semestra i Sverige. Förutom att lösa ett akut behov hos besöksnäringsföretagen i länet, finns det en långsiktig tanke med att synliggöra Småland och vårt utbud för den svenska marknaden.

Marknadsföring av ”Småland – Sverige på riktigt”
Tillsammans med våra smålandskollegor i Region Kronoberg kommer vi att planera för nya marknadsföringsinsatser under det gemensamma varumärket "Småland - det riktiga Sverige". För att komma ut med kampanjen under maj månad kommer vi att upphandla tjänster från kommunikationsbyråer. Insatserna syftar till att stötta företagen och att direkt driva deras försäljning.

För att optimera kampanjen har Smålands Turism tillgång till nyframtagna analyser av målgruppsbeteenden, besöksmönster och bokningsprocesser. Kampanjen kommer att anpassas efter olika scenariobeskrivningar, beroende på när svenskarna kan resa inom landet igen. Vi har även en tydlig bild av vilken målgrupp som intresserar sig för Småland och det vi har att erbjuda. Det är främst barnfamiljer med barn över sju år och vuxna par med utflugna barn. Mysighet, natur och vila är trender som ökar samt att vi tar bilen på semestern. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska gäster till Småland och Jönköpings län.

Småland karta
Vi planerar för nya marknadsföringsinsatser under varumärket "Småland - det riktiga Sverige".

vill du veta mer?

  • relaterat

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Företagsstöd i Jönköpings län

Hit kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län vända dig för att få råd och stöttning.

Vi behöver satsa på besöksnäringen nu!

Många näringar befinner sig i kris och konsekvenserna kommer att bli stora. Men ingen näring krisar så snabbt och så totalt som besöksnäringen.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).