Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

  • publicerad

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Under de senaste åren har en del av Smålands Turism uppdrag varit att marknadsföra Småland mot prioriterade utlandsmarknader som Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. De utländska turisterna är en viktig inkomstkälla för länets företag och har tidigare somrar stått för 40 % av länets övernattningar. Med situationen som den är i Europa nu kan vi räkna med att största delen av dessa besök faller bort.

Med andra ord behöver vi nu istället sätta en ny strategi för att nå den svenska marknaden. Den nya budgeten på två miljoner kronor från Region Jönköpings län kommer vi alltså att satsa på ”svemester” – att semestra i Sverige. Förutom att lösa ett akut behov hos besöksnäringsföretagen i länet, finns det en långsiktig tanke med att synliggöra Småland och vårt utbud för den svenska marknaden.

Marknadsföring av ”Småland – Sverige på riktigt”
Tillsammans med våra smålandskollegor i Region Kronoberg kommer vi att planera för nya marknadsföringsinsatser under det gemensamma varumärket "Småland - det riktiga Sverige". För att komma ut med kampanjen under maj månad kommer vi att upphandla tjänster från kommunikationsbyråer. Insatserna syftar till att stötta företagen och att direkt driva deras försäljning.

För att optimera kampanjen har Smålands Turism tillgång till nyframtagna analyser av målgruppsbeteenden, besöksmönster och bokningsprocesser. Kampanjen kommer att anpassas efter olika scenariobeskrivningar, beroende på när svenskarna kan resa inom landet igen. Vi har även en tydlig bild av vilken målgrupp som intresserar sig för Småland och det vi har att erbjuda. Det är främst barnfamiljer med barn över sju år och vuxna par med utflugna barn. Mysighet, natur och vila är trender som ökar samt att vi tar bilen på semestern. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska gäster till Småland och Jönköpings län.

Småland karta
Vi planerar för nya marknadsföringsinsatser under varumärket "Småland - det riktiga Sverige".

vill du veta mer?

  • relaterat

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi beslutad

Den 13 juni 2023 fattade regionfullmäktige beslut om Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023–2030. Strategin är den första som gjorts för vårt län och den har tagits fram av Region Jönköpings län och Smålands Turism i nära samarbete med länets kommuner och flera andra aktörer.

Välkommen att delta i Visit Smålands sommarkampanj!

Person sitter i en stol brevid trumset
För fjärde sommaren i följd gör Smålands Turism en kampanj med fokus på att locka svenska turister till Småland. Välkommen att synas på kampanjsajten!

Rökt Vättersik får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Vättersik som fiskats upp ur Vättern av en lokal fiskare.
Nu har ansökan om att ursprungsskydda Rökt Vättersik blivit godkänd av EU-kommissionen. Skyddet innebär att den sik som tas upp ur Vättern och tillreds på angivet sätt inom 10 kilometer från Vätterns strand nu kan märkas med den rödgula ursprungsbeteckningen SUB.