Smak och samtal – Live från Syltan, Vandalorum

  • publicerad

Under en eftermiddag pratade vi om att möta och matcha det rekordstora intresset för platsbundna smaker, regionala specialiteter, lokala drycker, kort sagt - att äta och göra gott. Samt den ökade efterfrågan på gröna alternativ på menyerna.

Den 26:e april gjorde vi en livesändning - Smak och samtal, från restaurang Syltan på Vandalorum i Värnamo. Eftersom vårt län är fullt av besöksnäringsföretagare med stort intresse för mat och dryck och då länet dessutom har ett stort antal dedikerade dryckesproducenter, vill vi rikta uppmärksamheten mot vad resenärerna verkligen vill uppleva på en destination.

Bianca Brandon-Cox från Visit Sweden berättade utifrån trendrapporten vad våra resenärer längtar efter att uppleva av en plats i smak och mat, det stora intresset för lokal dryck, om varför alkoholfritt är mer efterfrågat än någonsin och att andelen resenärer med gröna matpreferenser ökar.

- När resandet så småningom kommer igång igen blir det extra värdefullt att som besöksnäringsföretagare erbjuda det som efterfrågas, och vi vill i denna sändning göra det enkelt för företagen att få till sig viktig marknadskunskap, berättar Anna Hegethorn.

Småländska måltidskompositörer
Smaksamtalet sändes direkt från restaurang Syltan, där köksmästare Christian Ek med medarbetare är en av vår regions främsta uttolkare av regionala smaker. De rekommenderar alltid om numera en matchande lokal, intressant alkoholfri dryck till maten. Michaela Ullmark, ägare till Slottsvillan i Huskvarna, som utforskat smaker och platser runtom i världen – främst genom dryck var där, och även Sven-Erik Larsson – van uttolkare av de småländska smakerna. Tillsammans konstaterade de att vi har ett rikt och intressant utbud av lokala drycker, för att sedan ge exempel på hur de ger stora upplevelser ihop med typiska smaker och råvaror ur vårt regionala skafferi.

- Vi har en spännande resa framför oss för att få det att vara lika självklart här som i t ex Italien att välja de spännande och lokala smakerna – i både mat och dryck. Våga lita på att vi har fantastiska produkter i vår närhet, tipsar Mikaela Ullström, Slottsvillan.

Christian serverade vegetariska småländska kroppkakor för att visa hur klassiska småländska rätter kan omtolkas och tillgodose den ökande efterfrågan på vegetariska alternativ. Till det valde Michaela en bärig aroniajouse från Jonas Broncks spirit i Bodafors och tipsade om hur man kan tänka kring drycken för att möta upp de småländska smakerna i maten.

Syltans storsäljare, den klassiska, småländska isterbandsrätten, lyftes fram på dagens meny. Christian berättade att restaurang Syltan alltid serverar isterband, att många restauranggäster säger att korven är själva reseanledningen. Michaela valde en dryck för att passa rättens komplexitet och tipsade om att den fina sötman och syran i Vistakulle fruktodlings äppelcider gifter sig fint.
- När vi letar dryck till mat är det ibland lättare att vända på det och utgå från drycken. Den är ju färdig i sin flaska, medan vi kan lägga till och dra ifrån i receptet för att få mat och dryck att komplettera varandra, berättar Mikaela Ullström, Slottsvillan.

Titta i efterhand
Ta del av hela sändningen via länken för att bli inspirerad och få matnyttiga tips om hur du kan matcha lokala drycker med lokala smaker, och lär dig mer om resenärernas efterfrågan.
Smak och Samtal, Youtube ca 1,30 h.

Sven-Erik Larsson, Christian Ek från Syltan och Michaela Ullmark, ägare till Slottsvillan i Huskvarna pratade bland annat om lokala dryckesproducenter.

vill du veta mer?

  • relaterat

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!