Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.
På årets mässa deltog Smålands Turism i Sveriges digitala monter och visade Smålands stora utbud under varumärket Småland och Öland. Tyvärr saknade vi en del researrangörskontakter från de tysktalande länderna, kanske på grund av deltidspermitteringar, men de vi träffade visade stort intresse, framför allt inför säsongerna 2022 och 2023.
Många, däribland Marco Polo Reisen, presenterade prognoser och bedömningar om hur kunderna kommer att agera när pandemin klingar av och det återigen blir möjligt att resa. Glädjande nog tror många på stor efterfrågan, men flera trender visar på stora förändringar i kundens val och förväntningar. Det gäller resans upplägg, men kanske i ännu högre grad ansvar och service hos researrangörer och besöksnäring.
Inte oväntat ökar fokus på trygghet och säkerhet, både före och under resan. Sedan tidigare har resebyråerna i de tysktalande länderna en mycket tyngre roll än hos oss i Skandinavien. Den förväntas bestå, men förändras. Kunderna värderar att kunna köpa professionella tjänster, men förväntar sig mer flexibla lösningar, som prisvärda avbeställningsskydd som gör det möjligt att avboka fram till ett par veckor före avresa.
Tryggheten blir konkurrensfaktor
Tryggheten är viktig även under resan – att veta vart man kan vända sig för att testa sig och söka vård vid sjukdomsfall. Ett tips för boendeanläggningar är därmed att ta reda på och kunna erbjuda denna information redan på hemsidan.
Många bedömer att resandet i sig också förändras i grunden. Resmål inom räckhåll med bil förväntas öka, liksom stugboende med självhushåll. Allt fler kommer att välja bort massturism, vilket öppnar för efterfrågan på exklusiva resor i mindre grupper. På önskelistan kommer att finnas exklusiva tjänster med smarta, säkra och unika hotell, men också små, familjära boenden, personligt omhändertagande, hållbarhet och närhet till naturen.
Den bredd och det utbud som finns i Småland har de allra bästa förutsättningar att möta de förändrade önskemålen. Kunden kommer att vara mer medveten om sitt reseval. Detta ställer högre krav och förväntningar på trygghet och säkerhet, många verksamheter har redan kommit långt med att anpassa och utveckla sina erbjudanden i rätt riktning.
Sannolikt tar det tid innan pandemin är över, och den kan följas av flera. Med de förutsättningar Småland har står vi mycket väl rustade att även i framtiden kunna möta och överträffa kundens förväntningar!
vill du veta mer?
-
Christina Moths
Vik. Internationell projektledare
telefon+46(0)36-35 12 71mobil+46(0)72-644 28 55