Stort fokus på digitalisering under Smålandsdagen

  • publicerad
Målet med dagens digitaliseringstema var att öka vår gemensamma kunskap om hur vi tillsammans stärker Småland som destination. Digital närvaro är avgörande för att nå potentiella besökare och skapa affärer och långsiktigt hållbara destinationer.

Digitaliseringen är full av möjligheter för företag och destinationer, och under Smålandsdagen 2019 lärde vi oss hur vi bäst tar tillvara på dem.

Smålandsdagen 2019 samlade över 150 personer från Smålands tre län på Gummifabriken i Värnamo, både företagare och representanter för de organisationer och myndigheter som arbetar med att stötta besöksnäringen. Under pauser och måltider återsågs gamla vänner, nya kontakter skapades… ja till och med en del affärer gjordes!

Under Smålandsdagen var det fullt fokus på framtida digitalisering. Den tekniska utvecklingen har gått snabbt och fortsätter i samma takt. Genom sociala medier, hemsidor och tjänster som Tripadvisor är destinationen noga undersökt redan hemma i soffan. Att möta besökaren på den digitala arenan och presentera ett besöksmål på ett sätt som väcker både nyfikenhet och upptäckarlusta blir allt viktigare. Smålandsdagens föreläsare är experter inom digitalisering och vet hur vi bäst möter besökarnas behov under den digitala kundresan, samt vilka nya trender vi ska ha ögonen på.

Stort internationellt intresse för vad Småland erbjuder

Förmiddagens späckade föreläsningar hölls av Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden samt av projektpartnern Oliver Geldner från Taktikon.
Visit Swedens aktiviteter för att marknadsföra Sverige utomlands och deras mätningar visar på ett stort intresse i Europa. Charlotta och Oliver berättade om besökarens ”Travel Cycle” och faserna Drömma - Planera - Boka - Uppleva – Minnas, där företagare och destination bör sträva efter att finnas med i alla faser. 80% av alla resenärer letar på internet före sin resa. Charlotta gav bland annat rådet: Besök er egen hemsida och fundera: Skulle jag vilja åka hit?

Att möta besökaren på den digitala arenan

Digitaliseringsexperten Chrille Peterssons första workshop var riktad till stöttande aktörer, såsom företrädare från destinationer, kommuner och regioner. Chrilles budskap var att destinationen bör ha helikopterperspektivet över samordning, kalendrar, event och satsa på att erbjuda en grund destinationssajt med relevant information på.
Målet bör vara att besökarna ska spendera så KORT tid som möjligt på sajten, för att istället slussas vidare till företagens egna webbsidor där bokningsmöjlighet ska finnas!
Chrille tipsade även om att använda sig av företagare och invånare för att bli destinationens ambassadörerna.

Företagens digitala utmaning

Chrille Peterssons andra pass var riktat till besöksnäringsföretagarna. Konkreta råd var att skifta fokus - vi säljer upplevelser, engagemang och minnen. Företagarna behöver finnas på de digitala plattformar där besökarna är och arbeta med att uppmärksamma inlägg, tacka för frågor, tacka för beröm och kritik. Det är bara att inse att marknadsföring både kostar och tar tid, så var hellre bra på en eller ett par saker istället för att finnas överallt! För att nå den potentiella besökaren digitalt ska företagen satsa på att:
-skapa ett innehåll som engagerar besökaren.
-bild eller bara film är störst just nu.
-frekvens är viktigt, håll dina digitala kanaler uppdaterade.

Trender från Booking.com

Frida Rydén och Emil Gustafsson från Booking.com berättade om konsumentbeteenden. En genomsnittskund besöker 7 olika bokningssajter innan man bokar och 53 % vill helst söka och boka sin resa via mobiltelefonen. Därför är det bra att ha en responsiv webbsida, som alltså fungerar bra på olika digitala verktyg.
Kundernas krav ökar och sannolikheten för att bli bokad ökar om företaget presenteras med snygga, högupplösta bilder, samt att man håller en god ton när man kommenterar sina gästers omdöme. Tänk på att du inte endast skriver till din gäst, utan för eventuella gäster. Vi fick även höra om Global Experience Market, en ny satsning där företag även kan lägga upp bokningsbara aktiviteter, kunder spenderar mer pengar när de upplever.

Den röda stugan på månen

Eftermiddagen avslutades med en nästan explosiv ”verbal inspirations-shot” av Mikael Genberg, konstnär och gränslös kreatör. Han anknöt på så sätt också till det som dagen inleddes med: vikten av berättande, storytelling, och att våga tänka stort. Hans egen historia om mer eller mindre galna idéer har lett till träd- och undervattenshotell från Västmanland till Sydamerika, till hela destinationer i Kina och ända ut i rymden där han - åtminstone nästan - placerade en röd stuga på månen…! Allt startade med den till synes enkla frågan: Vad vill JAG?

Mer detaljerade referat från Smålanddagen kommer publiceras på www.smalandsturism.se inom kort.

Hållbara smaker från Småland

Restaurang Madame i Värnamo serverade lokala och regionala specialiteter och VIKANMAT bjöd på smakprov av nyskapande drycker från naturens skafferi.

Ett stort tack till alla medverkande och deltagande - Vi gjorde dagen tillsammans!
Nedan hittar du ett STORT bildspel från Smålandsdagen 2019!

Smålandsdagen 2019 arrangerades av Smålands Turism, Destination Småland och Region Kalmar län.

  • relaterat

Lyckad studieresa med många höjdmeter

Italien är en väletablerad destination när det gäller cykelturism, främst inom landsvägscykling. Den vackra miljön, de många höjdmetrarna och den historiska förankringen med bland annat Giro d´Italia gör att landet attraherar cyklister från hela världen.

Ny filmserie ger tips på hur du attraherar måltidsturister!

Under kunskapsdagen om måltidsupplevelser som arrangerades av Smålands Turism den 27 september lanserades Visit Swedens nya filmserie om måltidsturism. Vetlandaföretagaren Magnus Nyman, Wallby säteri medverkar.

Abloc bjöd in till Smålandsupplevelse

I mitten av september gick evenemanget”Gravel Bike – The Småland Experience” av stapeln. Syftet var att visa upp det bästa Småland har när det kommer till grusvägscykling, värdskap samt mat- och kulturtraditioner.