De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

  • publicerad

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Den tuffa våren med åtskilliga avbokningar av rum och aktiviteter gjorde att många besöksnäringsföretag hade höga förhoppningar på sommaren. Men skulle svenskarna spendera pengar på att semestra i Sverige? Och skulle det väga upp tappet av de 40% utländska gäster som vanligtvis besöker vårt län under sommaren? Efter en rundringning till ett antal företag i Jönköpings län kan vi konstatera att resultatet av sommaren 2020 ändå blev ganska bra, i varje fall på vissa håll.

Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens råd att hålla avstånd, och de som haft möjlighet har jobbat hemifrån. Med det som utgångsläge verkar svenskarna ha varit mer sugna än någonsin på att byta miljö och uppleva något nytt. Eller något som känns tryggt – att svemestera, i Sverige.

Aktiviteter i naturen lockade
Svenskarna har vistats i naturen och cyklat, vandrat och fiskat. Även kulturella aktiviteter som museum har gått bra.
”Det har varit den bästa sommaren någonsin! Människor har behövt saker att göra. I våras avbokades allt, men till hösten ser det än så länge något bättre ut. Även om det är långt från normalt.” Aktivitetsföretag.

Gästnätter i Jönköpings län
Om man tittar på boenden har det gått över förväntan för de lite mer exklusiva alternativen som exempelvis herrgårdar och flera cityhotell. Likaså vandrarhem, stugor och bed & breakfast har överlag haft bra beläggning. Flera företag berättar att många gäster är barnfamiljer och många bokar endast en natt. Trots att företagen är vana vid utländska besökare som stannar längre, är man ändå glad att turisterna stannat till i Småland på genomresa.
”Vi hade nästan 100% utländska besökare bokade inför sommaren, allt avbokades och oron var stor. Under den webbaserade utbildning för besöksnäringen som Smålands Turism arrangerade fick vi dock smarta tips, ställde vi om vår marknadsföring och lyckades locka svenska besökare. Det räddade sommaren”. Uthyrare av hus

Låg beläggning för campingplatser
I våras rapporterade husvagns- och husbilförsäljare om en ökad försäljning. Därför är det överraskande att det gått sämre för ett flertal campingar. Särskilt hos de campingplatser som vanligtvis har ett högt antal utländska besökare.
– Kanske har många använt ställplatser mer. Man har varit ute i naturen och undvikit campingplatser, förklarar Helene Berg, VD Smålands Turism.

Kortare sommarsäsong
Till skillnad från våra utländska besökare reser svenskarna främst under juli och början av augusti. Exempelvis tyskar och holländare som är en stor besökargrupp, kommer ofta i mitten eller slutet av augusti. Avsaknaden av våra utländska gäster har inneburit en stor förändring då säsongen förkortats.

familj badar i Småland
Svenska turister njöt av en sommar i Sverige. © Anna Hållams
  • relaterat

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).