Hur var sommarsäsongen för regionens företagare?

  • publicerad

Vi som arbetar med olika uppgifter på Smålands Turism träffar verksamheter kontinuerligt och har ställt frågan till några olika aktörer, större och mindre.

Gemensamt för nedanstående aktörer är att de deltagit i utvecklingsprocesser och/eller nätverk som Småland Resorts, Swedish Welcome och/eller Kurbits.

Hestraviken – Johan Hellström
Hestraviken har haft en påtaglig ökning av antalet gästnätter maj-juli jämfört med förra året. Det är svenska gästnätter som ökar mest, men även de utländska stiger i antal. Johan Hellström, ägare av Hestraviken, lyfter fram områdets stora turistmagneter High Chaparral och Isaberg Mountain Resort som Hestravikens gäster gärna besöker. Men många gäster är nöjda med Hestravikens närhet till sjön och med de aktiviteter som finns i direkt anslutning. Totalt sett blir det en bra mix. Man kompletterar varandra.

Smålandsgården – Henrik Måhlberg
Både juni och juli ökade beläggningen jämfört med 2018. Juniresultatet berodde säkert på Elmia Wood, berättar Henrik. Antalet sommarbesökare till Smålandsgården har ökat, både svenska och utländska. Motorcyklister från Tyskland är vanliga, både i grupp och enskilda.
- Det bokas redan för nästa år, berättar Henrik Måhlberg nöjt. Intresset är stort för att vandra och upptäcka naturen.
Repliker han och medarbetarna ofta får höra är – Vad tyst det är här! och -Var är alla människor? Tystnad och natur uppskattas ofta, en skog där man upplever att man är helt ensam kan för många vara en helt ny och ovärderlig känsla...

Resort Yxenhaga – Maria Thelin
På Resort Yxenhaga i närheten av Hok och Vaggeryd har beläggningen under första året efter nyöppning varit mycket god.
Under midsommaren var det främst tyska och holländska gäster som fick uppleva ett enkelt men uppskattat midsommarfirande med liten midsommarstång, kransbindning och förstås spel och lekar samt grillning och musik.
Samlade erfarenheter från denna första sommarsäsong ligger nu till grund för framtida utvecklingsplaner. Rådgivning inom HPU från Swedish Welcome och annan kontakt med Smålands Turism har gett flera förslag för affärsmässighet och för ökad hållbarhet, både ekonomisk och miljömässig.

Vänhems café och vandrarhem – Camilla Hillström Fridh och Niclas Fridh
Vänhems café och vandrarhem blev årets turistföretag i Vetlanda kommun 2019. Camilla och Niclas som driver verksamheten är nöjda med sommaren. Stundtals har vandrarhemmet varit så fullt att det fått hänvisa till kollegor i närområdet. Café och äventyrsgolf har uppskattats och antaket matgäster ökar. Både Niclas och Camilla har lärt sig mycket i olika Kurbitsutbildningar under våren och har även fortsatt med coachning vilket varit värdefullt för företagets utveckling. - Vi vill erbjuda cykelpaket, säger Niclas. Hur det kan göras diskuterades under utbildningen. För Vänhems Café är läget intill ”Bengtssons Cykel & Service” en fördel. Nu är utmaningen att verksamheten ska förstärkas även under övriga säsonger.

Hooks Herrgård – Therese Edberg
Hooks Herrgård har upplevt en mycket bra sommar, då också golfbanan och all omgivande natur och trädgård hållit sig grön och vacker. En helt ny padelbana är sommarens tillskott till den breda erbjudandepaletten. Nybyggd restaurang med gästkontakt in till köket och en panoramautsikt utöver det vanliga uppskattas av gästerna. Hotellrum har också förnyats. Efter Swedish Welcome-genomlysningarna har en del gästinformation förstärkts och man är givetvis stolt för placeringen på högsta steget i skalan, Enastående. Så har man också ett antal decenniers erfarenhet och samlad kompetens att luta sig mot.

Enets Marmeladeri och Bageri – Kia Axelsson
Sydväst om Värnamo nyöppnade Enets i egna lokaler i sommar. Redan i starten kom en mindre invasion efter en artikel i lokaltidningen. Det klarade Kia Axelsson med hårt arbete, kreativitet och duktiga medhjälpare. Det som står på menyn är närproducerat, ekologiskt och traditionsmättat - i fräsch tappning. Egna bakverk och egentillverkad glass bidrar till att besökare tar omvägen ut till Enet – för en omväg är det för de flesta. Framtidsplaner finns för både närmiljön och produktutbudet. En del av dessa planer är utvecklade i anslutning till Kurbits Affärsutveckling och tillsammans med Swedish Welcome-rådgivaren. Men utan eldsjälar med kompetens blir det inget. En sådan är Kia!

Stort och smått kompletterar varandra i vår region. Vi kan vara stolta! Men vi stannar inte av. Det finns alltid potential till förbättring.

Hestravikens gäster uppskattar närhet till sjön. Foto: Hestraviken
  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.