Hur var sommarsäsongen för regionens företagare?

  • publicerad

Vi som arbetar med olika uppgifter på Smålands Turism träffar verksamheter kontinuerligt och har ställt frågan till några olika aktörer, större och mindre.

Gemensamt för nedanstående aktörer är att de deltagit i utvecklingsprocesser och/eller nätverk som Småland Resorts, Swedish Welcome och/eller Kurbits.

Hestraviken – Johan Hellström
Hestraviken har haft en påtaglig ökning av antalet gästnätter maj-juli jämfört med förra året. Det är svenska gästnätter som ökar mest, men även de utländska stiger i antal. Johan Hellström, ägare av Hestraviken, lyfter fram områdets stora turistmagneter High Chaparral och Isaberg Mountain Resort som Hestravikens gäster gärna besöker. Men många gäster är nöjda med Hestravikens närhet till sjön och med de aktiviteter som finns i direkt anslutning. Totalt sett blir det en bra mix. Man kompletterar varandra.

Smålandsgården – Henrik Måhlberg
Både juni och juli ökade beläggningen jämfört med 2018. Juniresultatet berodde säkert på Elmia Wood, berättar Henrik. Antalet sommarbesökare till Smålandsgården har ökat, både svenska och utländska. Motorcyklister från Tyskland är vanliga, både i grupp och enskilda.
- Det bokas redan för nästa år, berättar Henrik Måhlberg nöjt. Intresset är stort för att vandra och upptäcka naturen.
Repliker han och medarbetarna ofta får höra är – Vad tyst det är här! och -Var är alla människor? Tystnad och natur uppskattas ofta, en skog där man upplever att man är helt ensam kan för många vara en helt ny och ovärderlig känsla...

Resort Yxenhaga – Maria Thelin
På Resort Yxenhaga i närheten av Hok och Vaggeryd har beläggningen under första året efter nyöppning varit mycket god.
Under midsommaren var det främst tyska och holländska gäster som fick uppleva ett enkelt men uppskattat midsommarfirande med liten midsommarstång, kransbindning och förstås spel och lekar samt grillning och musik.
Samlade erfarenheter från denna första sommarsäsong ligger nu till grund för framtida utvecklingsplaner. Rådgivning inom HPU från Swedish Welcome och annan kontakt med Smålands Turism har gett flera förslag för affärsmässighet och för ökad hållbarhet, både ekonomisk och miljömässig.

Vänhems café och vandrarhem – Camilla Hillström Fridh och Niclas Fridh
Vänhems café och vandrarhem blev årets turistföretag i Vetlanda kommun 2019. Camilla och Niclas som driver verksamheten är nöjda med sommaren. Stundtals har vandrarhemmet varit så fullt att det fått hänvisa till kollegor i närområdet. Café och äventyrsgolf har uppskattats och antaket matgäster ökar. Både Niclas och Camilla har lärt sig mycket i olika Kurbitsutbildningar under våren och har även fortsatt med coachning vilket varit värdefullt för företagets utveckling. - Vi vill erbjuda cykelpaket, säger Niclas. Hur det kan göras diskuterades under utbildningen. För Vänhems Café är läget intill ”Bengtssons Cykel & Service” en fördel. Nu är utmaningen att verksamheten ska förstärkas även under övriga säsonger.

Hooks Herrgård – Therese Edberg
Hooks Herrgård har upplevt en mycket bra sommar, då också golfbanan och all omgivande natur och trädgård hållit sig grön och vacker. En helt ny padelbana är sommarens tillskott till den breda erbjudandepaletten. Nybyggd restaurang med gästkontakt in till köket och en panoramautsikt utöver det vanliga uppskattas av gästerna. Hotellrum har också förnyats. Efter Swedish Welcome-genomlysningarna har en del gästinformation förstärkts och man är givetvis stolt för placeringen på högsta steget i skalan, Enastående. Så har man också ett antal decenniers erfarenhet och samlad kompetens att luta sig mot.

Enets Marmeladeri och Bageri – Kia Axelsson
Sydväst om Värnamo nyöppnade Enets i egna lokaler i sommar. Redan i starten kom en mindre invasion efter en artikel i lokaltidningen. Det klarade Kia Axelsson med hårt arbete, kreativitet och duktiga medhjälpare. Det som står på menyn är närproducerat, ekologiskt och traditionsmättat - i fräsch tappning. Egna bakverk och egentillverkad glass bidrar till att besökare tar omvägen ut till Enet – för en omväg är det för de flesta. Framtidsplaner finns för både närmiljön och produktutbudet. En del av dessa planer är utvecklade i anslutning till Kurbits Affärsutveckling och tillsammans med Swedish Welcome-rådgivaren. Men utan eldsjälar med kompetens blir det inget. En sådan är Kia!

Stort och smått kompletterar varandra i vår region. Vi kan vara stolta! Men vi stannar inte av. Det finns alltid potential till förbättring.

Hestravikens gäster uppskattar närhet till sjön. Foto: Hestraviken
  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.