Vi stöttar besöksnäringen i att prata hållbarhet

  • publicerad

Som ett led i att stötta besöksnäringen i Jönköpings län i att berätta om sitt hållbarhetsarbete erbjuder vi en verktygslåda skräddarsydd för besöksnäringen.

Hållbarhet är en viktig satsning för oss där vi har tagit experthjälp utifrån för att själva lyfta vårt bolags hållbarhetsarbete än mer. Vi vill stötta besöksnäringen så gott vi kan i deras hållbarhetsarbete. Därför har vi nu tagit fram en specialanpassad verktygslåda som hjälper besöksnäringen arbeta framåt med sin kommunikation kring hållbarhet.

Hållbarhet är ett viktigt kärnvärde för de allra flesta besöksnäringsföretag i länet som kommer att bli ännu viktigare. Många inom besöksnäringen har redan kommit en bra bit på vägen i deras hållbarhetsarbete, nu vill vi pusha dem att ta ett steg ytterligare. Genom denna satsning är målbilden att hjälpa företagen att synliggöra deras arbete och locka fler besökare till platsen.

Många undersökningar av bla. Visit Sweden och Kairos Future tyder på att allt fler resenärer söker sig till mer hållbara alternativ. Därför är det extra viktigt för företagen att både jobba hållbart och att kommunicera att de jobbar hållbart.

Verktygslåda för besöksnäringen i Jönköpings län

Tillsammans med det internationella konsult- och analysföretaget Kairos Future har Smålands Turism tagit fram en verktygslåda anpassad för besöksnäringen i Jönköpings län. Verktygslådan innehåller övningar, tips och exempel som kan användas i företagens hållbarhetsarbete.

Efter att företagen besvarat en enkät om hur de arbetar med hållbarhet idag får de tillgång till verktygslådan.

För dig som är intresserad av erbjudandet, klicka här.

Människor som blickar ut mot horisonten ståendes på ett berg med händerna upp i luften av glädje.
Genom denna satsning vill vi stötta besöksnäringen så gott vi kan i deras hållbarhetsarbete. © Day fotografi

vill du veta mer?

  • relaterat

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.