Småland Resorts tävlade i Stora Turismpriset 2018

  • publicerad

Småland Resorts representerade Jönköpings län när Stora Turismpriset delades ut för 25:e året i rad.

Stora Turismpriset delas varje år ut för föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. De tävlande utgjordes av besöksmål från Sveriges 21 län, där lokala och regionala turistorganisationer har valt ut respektive läns representant. Priset delas i år ut för 25:e året i rad och tävlingen arrangeras av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för vilken Tillväxtverket är huvudman. Prisutdelningen hölls under en ceremoni på hotell At Six i Stockholm i samband med konferensen ”Besöksnäring på agendan”.

Julita Gård tilldelades priset
Julita gård i Södermanland var de som i år tog hem Stora Turismpriset. Gården, som är en del av Stiftelsen Nordiska museet, visar hur ett storgods fungerade under början av 1900-talet och är sommartid ett populärt utflyktsmål. Motiveringen lyder: ”Besöksmålet Julita gård har med platsens historiska miljö som grund framgångsrikt utvecklat en plats med en arena där många aktörer tillsammans bygger och delar kunskap”.

Stolta nominerade
Som nominerade till Stora Turismpriset har Småland Resorts fått ta del av en summa på 10.000 kr att använda för kunskapsfrämjande insatser.

"Det är en stor ära och vi är mycket glada att ha varit nominerade till Stora Turismpriset 2018. Det var stor konkurrens bland de nominerade, och vi gratulerar Julita Gård till en välförtjäst vinst. Genom att ha varit nominerade har vi visat att konkurrera genom att samarbeta i sann Gnosjöanda är en framgångsfaktor. I både hög- och lågkonjunktur har vi samarbetat i över 20 år, trots att vi kan ses som konkurrenter. Det är ett stort erkännande för oss att vi nu har fått nationell uppmärksamhet genom nomineringen till Stora Turismpriset, berättar Hans Palmgren, ordförande för Småland Resorts.

Unikt samarbete
"Vi är stolta över att ha följt Småland Resorts under deras mångåriga samarbete. De var en stark kandidat till Stora Turismpriset. De har långsiktigt arbetat strategiskt med alla parametrar som priset står för, inte minst inom kvalitet och hållbarhet. Genom sitt mångåriga samarbete har de skapat något unikt som är en av deras största framgångsfaktorer, inte bara för dem utan för turism i allmänhet", berättar Helene Berg, VD för Smålands Turism

Småland Resorts tävlar om Stora Turismpriset
Representanter för Småland Resorts, samt Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.