Jönköpings län växer snabbast i hållbarhetsarbetet med Swedish Welcome

  • publicerad

Vårt län har sedan starten haft engagerade företag som både utvecklingsstöd och användare av Swedish Welcome-metodiken. Under senaste året har vi den snabbaste ökningen bland de regioner och områden som är med och äger och använder metoden.

Bara under satsningen HPU, (Hållbar Produktutveckling för Export, i Jönköpings län) har 58 företag besökts. Majoriteten av dessa är klara med första årets genomlysning(=två besök), har fått sin skriftliga rapport och har kunnat börja arbeta med konkreta tips och förslag. Några ska ha ytterligare besök för att klargöra hållbarhetsfrågor av både ekologisk, ekonomisk och existentiell karaktär, samt belysa utvecklingsmöjligheter. Ett fåtal har avböjt eller inte uppfyllt kriterierna för en fullständig genomlysning. Vårt mål var 50 kompletta processer - och det kommer vi att nå!

Återbesök för att se resultat

Återbesök ska genomföras under 2019. Det kommer att bli oerhört intressant att se den förflyttning rörande kvalitet och hållbarhet som de olika aktiviteterna inom HPU och de företagsunika rådgivarförslagen bidragit till.
Bara i Jönköpings län har sedan starten för Swedish Welcome getts 3359 förbättringsförslag till besöksverksamheter. Högst antal är det under rubrikerna Gästinformation och Tillgänglighet. Det senare är också det område som har störst förbättringspotential. Läs gärna mer om övriga aspektområden och se mer statistik på www.swedishwelcome.se

High Chaparral
Gästvänlighet hos High Chaparral

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.