Jönköpings län växer snabbast i hållbarhetsarbetet med Swedish Welcome

  • publicerad

Vårt län har sedan starten haft engagerade företag som både utvecklingsstöd och användare av Swedish Welcome-metodiken. Under senaste året har vi den snabbaste ökningen bland de regioner och områden som är med och äger och använder metoden.

Bara under satsningen HPU, (Hållbar Produktutveckling för Export, i Jönköpings län) har 58 företag besökts. Majoriteten av dessa är klara med första årets genomlysning(=två besök), har fått sin skriftliga rapport och har kunnat börja arbeta med konkreta tips och förslag. Några ska ha ytterligare besök för att klargöra hållbarhetsfrågor av både ekologisk, ekonomisk och existentiell karaktär, samt belysa utvecklingsmöjligheter. Ett fåtal har avböjt eller inte uppfyllt kriterierna för en fullständig genomlysning. Vårt mål var 50 kompletta processer - och det kommer vi att nå!

Återbesök för att se resultat

Återbesök ska genomföras under 2019. Det kommer att bli oerhört intressant att se den förflyttning rörande kvalitet och hållbarhet som de olika aktiviteterna inom HPU och de företagsunika rådgivarförslagen bidragit till.
Bara i Jönköpings län har sedan starten för Swedish Welcome getts 3359 förbättringsförslag till besöksverksamheter. Högst antal är det under rubrikerna Gästinformation och Tillgänglighet. Det senare är också det område som har störst förbättringspotential. Läs gärna mer om övriga aspektområden och se mer statistik på www.swedishwelcome.se

High Chaparral
Gästvänlighet hos High Chaparral

vill du veta mer?

  • relaterat

Ytterligare satsning på hållbar cykelturism

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Årets Power BI-rapporter har anlänt

Hur utvecklas gästnätterna i Jönköpings län? Här finns svaren på dina frågor.