Stort engagemang och intresse för regionens smaker

  • publicerad

Vilken dag det blev! Mitt i Äppledalen, hos Rudenstams, arrangerade vi i början av juni en kunskapsdag om måltidsturism, där föreläsningar varvades med måltidsupplevelser.

Som en uppstart på en större satsning för ökad måltidsturism i vår region fick deltagarna under inspirationsdagen Autentiska måltidsupplevelser ta del av en mängd matnyttigheter. Både teori och praktik. Föreläsarna, alla med olika specialistområden, och med kocken Paul Svensson som affischnamn, delade med sig av inspiration, forskning, omvärldsanalyser och konkreta exempel.

Hela dagens meny var komponerad av Paul Svensson, utifrån en välfylld råvarukorg med vår regions finaste råvaror och smakbärare. Detta förstärkte föreläsarnas budskap – att få veta ursprunget, platsen och historien bakom det man äter påverkar alltid smakupplevelsen.

Smålands Turism fortsätter sin satsning på produktutveckling och innovation inom måltidsturism redan i höst. Med start i slutet av september kör vi igång en special Kurbits Export med tema måltidsupplevelser för tio dedikerade företag som vill utveckla nya, efterfrågade måltidsupplevelser med sikte på fler utländska besökare.

vill du veta mer?

  • relaterat

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.