Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

  • publicerad

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Resultatet blev en riktlinje som kan tillämpas i olika delar av handelsverksamhet, samt butiksmaterial och en kampanjfilm som tagits fram tillsammans med Handelsanställdas förbund. Filmen handlar om sociala medier och får delas i egna kanaler.

Filmen om sociala medier

Safe to visit

Riktlinjer för restaurang, hotell och camping

För att göra det lätt att göra rätt har riktlinjer arbetats fram för hur besöksnäringen ska hantera den analkande sommaren. Det berättar Siljhammar, VD på Visita. Riktlinjerna består av tre broschyrer och innehåller förslag på konkreta åtgärder för att hindra smittspridning på restauranger, hotell och campingplatser. Här kan du läsa sammanfattningar av tipsen som ges i de olika broschyrerna.

Restaurang
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering, minst en armlängds avstånd mellan gäster
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• Utöka städrutiner, särskilt för toaletter och kontaktytor så som handtag, knoppar och strömbrytare
• Gäster ska äta och dricka vid bord, alternativt bardisk om avståndet mellan gästerna är tillräckligt
• Gäster får inte stå vid bardisk, ståbord eller liknande
• Om möjligt, se till att gäster hämta sin mat och dryck själva vid en disk eller i kassan (se dock till att det inte blir köbildning)
• Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel
• Bufféservering är tillåten så länge den kan ske utan att trängsel uppstår
• Samma regler gäller både på inne- och uteserveringar

Hotell
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• I hotellets reception och i lokaler där flera personer riskerar att samlas - begränsa antalet gäster som får vistas i lokalen samtidigt och ta fram alternativa lösningar för köer (till exempel nummerlappsystem), eller anvisa hur långt gästerna bör stå från varandra, till exempel genom att markera avstånd på golvet
• Utöka städrutiner i såväl allmänna utrymmen som hotellrum, var extra noga med toaletter och kontaktytor så om handtag, knoppar, strömbrytare och fjärrkontroller

Campingplatser
• Markera avstånd på golvet för exempelvis köer
• Skapa utrymme för att undvika trängsel, exempelvis genom ommöblering, och ha tydlig information om de regler ni har, exempelvis beträffande högsta antal personer i olika lokaler och liknande
• Är campingplatsen relativt trång bör ni överväga möjligheten att öka avståndet mellan gästerna genom att till exempel reducera antalet tillgängliga campingtomter under en period, för att på så sätt sprida ut gästerna och minska risken för att inte kunna uppfylla myndighetens krav
• Ha tvål, vatten och handsprit tillgängligt för gäster och personal
• I campingens butik och reception – begränsa antalet kunder/gäster som vistas i lokalen samtidigt och ta fram alternativa lösningar till kassaköer, till exempel genom att låta kunder köa utomhus eller genom att anvisa hur långt ifrån varandra kunder bör stå
• För gäster som förbokat och betalat kan kuvert förberedas med nycklar och passerkort, för de som har möjlighet kan snabbutcheckning erbjudas genom att lägga nycklar i en brevlåda eller liknande
• Utöka städrutiner i såväl allmänna utrymmen som stugor, var extra noga med toaletter och kontaktytor så som handtag, knoppar, strömbrytare och fjärkontroller
• Tänk på att många gäster kommer att använda tömningsstation eller utslagsback istället för servicehuset
• Förstärk städning av tömningsstation - om möjligt tillhandahåll engångshandskar och desinfektionsmedel för att kunna desinficera efter varje besök
• Desinficera utrustning som gästerna hyr eller lånar mellan varje tillfälle, till exempel golfklubbor, racketar, paddlar med mera

Har du annan verksamhet i besöksnäringen och vill veta mer om riktlinjen och hur den bäst tillämpas i din situatuon? På Svensk Handels webb hittar du all information om kampanjen och hur du kan nyttja innehållet i den.

Butiken på Vandalorum.

vill du veta mer?

  • relaterat

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Se till att ditt boende är uppdaterat på HolidayCheck!

Just nu pågår en kampanj för Småland på den tyskspråkiga reseportalen HolidayCheck. Därför är det en bra idé att ha koll på hur sitt hotell eller boende presenteras på sidan.

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2020!

Samtliga nominerade till Årets Turismpris har visat på föredömliga insatser för att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.