Grännas polkagrisar och unik cykelupplevelse lyfts i kampanj på TripAdvisor

  • publicerad

Nu pågår en Sverigekampanj på Tripadvisor - en av världens största reseplattformar. I samverkan med Visit Sweden och andra regioner presenterar vi Sveriges utbud inom natur, mat, kultur och design för utländska turister. Från vårt län lyfter vi Grännas kända polkagrisar och Cykla i Filmlandskapet.

Upplägget i kampanjen på TripAdvisor handlar till stora delar om att driva mer trafik än vanligt till Sverige genom retargeting och ett antal trafikdrivande ”native-annonser” och videos. Tillsammans förstärker vi samtidigt vår generella Sverigesida med extra innehåll och har satt samman tre guider med restips inom natur, kultur och mat.

Vi har under våren noga följt pandemiläget och förutsättningarna för resandet. Kampanjen har pågått sedan mitten av maj och innehållet ligger kvar på TripAdvisor fram till mitten av augusti, vilket gör att vi också kan lägga en grund för planering av resor inför hösten. Småland har fått lämna in tre produkter inom vardera mat, design och natur. I Jönköpings län lyfter vi särskilt Grännas välkända polkagriskokerier och den unika cykelupplevelsen hos Cykla i Filmlandskapet Småland. Ett val som har gjorts i samverkan med Visit Sweden och Tripadvisor.

Småland blir sökbart!
En glädjande nyhet är att Småland i samband med kampanjen blivit sökbart på Tripadvisor – tidigare har det bara varit länsvis. Nu hoppas vi att turisterna hittar vårt utbud i Småland lättare!

Sverigeguiden för:
Kultur & Design – https://www.tripadvisor.co.uk/Trips/104576784/
Mat – https://www.tripadvisor.co.uk/Trips/104575363
Natur – https://www.tripadvisor.co.uk/Trips/104573095/

Synlighetsmål för kampanjen: Målet är att under kampanjperioden nå 3,6 miljoner unika besökare på Tripadvisor med inspiration inför planeringen av deras semester.
Kampanjperiod: 21 maj – 21 augusti 2021
Marknader: Kampanjen går ut i Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark och Storbritannien (de exempel vi ser här är på engelska, men kampanjen översätts till samtliga språk)
Vilka är vi som gör detta tillsammans? Småland (Smålands Turism/Destination Småland/Region Kalmar län), Turistrådet Västsverige, Göteborg & Co, Malmö, Visit Stockholm, Dalarna, Östergötland, Destination Uppsala, Region Halland, Visit Värmland, Swedish Lapland, Öland och Visit Sweden.

Att tänka på: Som företagare är det viktigt att se över hur man presenteras på Tripadvisor, samt att vara aktiv i att svara på omdömen.
https://smalandsturism.se/affarsutveckling/digital-narvaro/tripadvisor/tripadvisor-guide: Här tipsar vi om hur du kan jobba med TripAdvisor
Eller ta en titt på Tripadvisors egen information här

Grännas polkagriskokerier presenteras i kampanjen på TripAdvisor. © Robin Visser

vill du veta mer?

  • relaterat

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!