Småland representerades starkt under Swedish Workshop

  • publicerad

På Swedish Workshop i Hamburg den 6-7 maj fanns flera representanter på plats för att presentera Smålands utbud av boenden och aktiviteter för utländska researrangörer.

Varje år anordnar Visit Sweden Swedish Workshop, en återkommande mötes- och marknadsplats mellan Sveriges turistnäring och utländska researrangörer inom privat resande med syfte att utveckla nya kontakter och skapa affärer. Workshopen anordnas vartannat år i Sverige respektive Tyskland. 6-7 maj i år fanns Småland representanter på plats i Hamburg, Tyskland.

Smålands representanter
Christina Moths från Smålands Turism presenterade företagen i Jönköpings län, Thereze Linden från Destination Småland Kronoberg län, Emil Andersson Destination Kosta och Torbjörn Colfach som representant för Småland Resorts. Samtliga representanter är mycket nöjda med genomförda möten under workshopen och arbetar nu för att knyta samman researrangörernas förfrågningar med passande boendeanläggningar och aktivitetsföretag.

Swedish Workshop har lång tradition
I år fanns alltså Torbjörn Colfach på plats för att representera Småland Resorts, nio hotell och konferensanläggningar belägna i Jönköpings län. Torbjörn har gedigen erfarenhet från besöksnäringen då han tidigare arbetat för Stenungsbaden och Stena Line i ledande befattningar, grundat Historic Hotels of Sweden samt under 20 år ägt och drivit anrika Toftaholm Herrgård, tidigare medlem i Småland Resorts.

Torbjörn Colfach har även en speciell relation till Swedish Workshop då han är en av grundarna till konceptet. I slutet av 70-talet arbetade Torbjörn för Turistrådet och tillsammans med dåvarande VD Åke Johansson lanserade han mötesmodellen som genomförs på precis på samma sätt idag. Konceptet Swedish Workshop har alltså funnits i över 40 år och enligt Torbjörn beror detta på att Swedish Workshop är en bra mötesmodell som ger affärsnytta för alla deltagare.

- Swedish Workshop är en effektiv mötesmodell. I och med att deltagarna under kort tid får träffa ett stort antal potentiella affärskontakter, till en skälig kostnad, är det en fantastisk form för konkreta affärer, säger Torbjörn.

Så här går Swedish Workshop till:
Dagarna är effektiva med föreläsningar första dagen och speed-dejting andra dagen. Då placeras representanter för destinationerna vid ett eget bord där förbokade researrangörer besöker dem för att höra om deras utbud. Under speed-dejtingen matchas destinationerna ihop med önskade researrangörer, alla noga utvalda av Visit Sweden. Varje möte är max 15 minuter. Sedan ringer det i klockan och då är det är dags för nästa möte. Under en produktiv dag har representanterna haft 18-20 besök vid sitt bord.

Reflektioner från årets workshop:
· Utomhus- och naturnära upplevelser ligger högt upp på önskelistan
· Cykel och vandring är riktigt i ropet
· Större aktörer som TUI Holland med dotterbolag visar stort intresse för Småland.
· Den nedlagda chartern till Jönköping oroade inte, det finns gott om flygalternativ till bl a Göteborg eller resa med egen bil.
· Nordtyskland och Holland visar fortfarande stort intresse i och med närheten till Sverige
· Efterfrågan på stugor är fortsatt hög, besökarna köper gärna tilläggstjänster som sänglinne, handdukar, frukost m,m.

Småland presenteras på Swedish Workshop 2019
Torbjörn Colfach under Swedish Workshop. I bakgrunden från vänster till höger syns även Thereze Linden, Christina Moths och Emil Andersson.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland inspirerar tyska tv-tittare

Häromveckan gjorde det välkända tyska tv-programmet Ostseereport, med programledaren Alexandra Bauer, flera nedslag på småländska besöksmål. Nu är vi spända på att se effekten av smålandsbilderna när programmets dryga miljon tittare börjar planera sin semester 2021.

Hjälp länets mötesindustri - sprid vår enkät!

Pandemin har drabbat besöksnäringen hårt. Mars till juni tappade Jönköpings län ca 1 miljard kronor i intäkter från utländska besökare och mötesanläggningar gapar nu tomma. Du kan hjälpa Smålands Turism att ta fram fakta till mötesindustrin.

Sök företagsstöd för att utveckla ditt företag

Nu kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län ansöka om ekonomiskt stöd för att utveckla din verksamhet.

Stöttning för dig som företagare

Till företagsjouren kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län vända dig för att få råd och stöttning.

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Nytt projekt ska stärka besöksnäringen

Smålands Turism har beviljats stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i och med coronapandemin.