Satsning på udda boende

  • publicerad

Småländska entreprenörer satsar på nya typer av boenden för att locka besökare till regionen.

Runt om i länet sjuder det av idéer och olika kreativa exempel på boendeformer. Därför har vi på Smålands Turism under de senaste två åren arrangerat studieresor, skapat företagsnätverk, arrangerat inspirationsdagar och coachat företag som haft viljan att utveckla detta. Många duktiga entreprenörer har inspirerats och vi ser nu ett antal exempel på byggnationer som är färdiga eller på väg att byggas.

Hållbart boende lockar besökare
Hemma på Hult är ett av de företag som inför sommarsäsongen 2019 är i full gång med att bygga nya boenden som ska stå redo för turister som söker en annorlunda upplevelse. Det nya boendet i premiumstil är ritat av Stefan Nilsson, till vardags senior surface designer hos Volvo. De fyra stugorna är delvis byggda av återvunnet virke och dess möbler tillverkas av spillmaterial från en lokal trävarufirma.

-Stefan förstod vår tanke med ett genomgående hållbart tema och vi valde hans första skiss av stugorna direkt, säger Chatrine Schander Ljungqvist. Sängkläderna i linne istället för bomull är ett medvetet val då produktionen kräver mindre vatten och kemikalier, samt att linne kan tvättas rent i lägre temperatur.

Via sociala medier har Hemma på Hult lyckats få upp intresset för det nya boendet och till och med fått bokningar innan den första stugan har blivit färdigställd. Inom kort välkomnas de första gästerna och efter dem står flera på kö.

Material från naturen
Erik Hjärtfors, Lövsjö Loghouse bygger moderna hus i massivt trä, ett koncept som passar utmärkt i den småländska naturen. Med solceller och lokala kretslopp skapar Erik klimatsmarta hus med minimal påverkan på naturen. Material från den egna skogen används vid tillverkning av boenden och inredning och Lövsjö Loghouse har många intressanta samarbeten tillsammans med lokala snickare, byggföretag och turistföretagare.

-Jag älskar det småskaliga. Att kunna förädla skogen jag har runt knuten till vackra hållbara hus och inredningsdetaljer är en passion och den har lett mig till fantastiska samarbeten med andra entreprenörer, säger
Erik Hjärtfors.

Ett spännande arbete av Erik är de specialritade träborden i kampanjen Edible Country. Borden är placerade på Asa Herrgård och Wallby Säteri. Ett av borden visades upp på mässan i Lyon när Visit Sweden marknadsförde Edible Country och Sverige på Bocuse d'Or.

Helhetsupplevelse tillsammans med mat
I kombination med god småländsk mat och spännande aktiviteter ser vi nu flera starka produkter växa fram som vi tror kan locka många resenärer att besöka Småland. Ytterligare exempel på byggnationer som pågår i vårt län är ett hammockboende, olika hus i nyskapande design, ett naturhotell och många andra spännande varianter.
Vi ser fram emot att följa nya spännande affärsidéer rörande boenden runt om i Småland, både de som är igång och de som kommer!

udda boende i Småland
  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.