Satsning på udda boende

  • publicerad

Småländska entreprenörer satsar på nya typer av boenden för att locka besökare till regionen.

Runt om i länet sjuder det av idéer och olika kreativa exempel på boendeformer. Därför har vi på Smålands Turism under de senaste två åren arrangerat studieresor, skapat företagsnätverk, arrangerat inspirationsdagar och coachat företag som haft viljan att utveckla detta. Många duktiga entreprenörer har inspirerats och vi ser nu ett antal exempel på byggnationer som är färdiga eller på väg att byggas.

Hållbart boende lockar besökare
Hemma på Hult är ett av de företag som inför sommarsäsongen 2019 är i full gång med att bygga nya boenden som ska stå redo för turister som söker en annorlunda upplevelse. Det nya boendet i premiumstil är ritat av Stefan Nilsson, till vardags senior surface designer hos Volvo. De fyra stugorna är delvis byggda av återvunnet virke och dess möbler tillverkas av spillmaterial från en lokal trävarufirma.

-Stefan förstod vår tanke med ett genomgående hållbart tema och vi valde hans första skiss av stugorna direkt, säger Chatrine Schander Ljungqvist. Sängkläderna i linne istället för bomull är ett medvetet val då produktionen kräver mindre vatten och kemikalier, samt att linne kan tvättas rent i lägre temperatur.

Via sociala medier har Hemma på Hult lyckats få upp intresset för det nya boendet och till och med fått bokningar innan den första stugan har blivit färdigställd. Inom kort välkomnas de första gästerna och efter dem står flera på kö.

Material från naturen
Erik Hjärtfors, Lövsjö Loghouse bygger moderna hus i massivt trä, ett koncept som passar utmärkt i den småländska naturen. Med solceller och lokala kretslopp skapar Erik klimatsmarta hus med minimal påverkan på naturen. Material från den egna skogen används vid tillverkning av boenden och inredning och Lövsjö Loghouse har många intressanta samarbeten tillsammans med lokala snickare, byggföretag och turistföretagare.

  • -Jag älskar det småskaliga. Att kunna förädla skogen jag har runt knuten till vackra hållbara hus och inredningsdetaljer är en passion och den har lett mig till fantastiska samarbeten med andra entreprenörer, säger* Erik Hjärtfors.

Ett spännande arbete av Erik är de specialritade träborden i kampanjen Edible Country. Borden är placerade på Asa Herrgård och Wallby Säteri. Ett av borden visades upp på mässan i Lyon när Visit Sweden marknadsförde Edible Country och Sverige på Bocuse d'Or.

Helhetsupplevelse tillsammans med mat
I kombination med god småländsk mat och spännande aktiviteter ser vi nu flera starka produkter växa fram som vi tror kan locka många resenärer att besöka Småland. Ytterligare exempel på byggnationer som pågår i vårt län är ett hammockboende, olika hus i nyskapande design, ett naturhotell och många andra spännande varianter.
Vi ser fram emot att följa nya spännande affärsidéer rörande boenden runt om i Småland, både de som är igång och de som kommer!

udda boende i Småland
  • relaterat

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.