Ännu en aktör i Jönköpings län uppnår nu högsta Swedish Welcome-nivån – Enastående!

  • publicerad

Vandalorum var utmärkta redan vid förra genomlysningen 2018 – till och med enastående på vissa områden. De fick ändå ett trettiotal förslag av rådgivaren. Mycket handlade om att först formulera och sedan kommunicera det hållbara de gör – och naturligtvis också göra alltfler hållbara val.

Konst- och designmuseet Vandalorum i Värnamo bjuder sin publik högklassiga utställningar, enastående butik, prisbelönt restaurang och mycket mer såsom inkluderande evenemang som spänner från konstutställning för baby till stimulerande minnesvisningar för äldre. Många nybörjarstudenter i svenska språket får också visningar på lättillgänglig svenska.

Vandalorums design och arkitektur stimulerar sinnen och tankar, både på gröna gräsytor och inne i de röda ladorna. Ladorna hyser också konstarkiv, en levande verkstad med konstpedagog och det ordnas frekvent workshops och föreläsningar med stor bredd.

Utvecklad hållbarhet
Vandalorums restaurang Syltan blir bara bättre och bättre på hållbarhet - både i praktik och i kommunikationen av vad de gör. Syltan har nyligen prisats som Årets Kulturrestaurang. Några punkter restaurangen förmedlar att de arbetar med är
• Lokalproducerat
• Att minska matsvinn
• Råvaror efter säsong
• Alltid goda, gröna val
• Smakmässigt hög kvalitet

Ytterligare produktutveckling via HPU
Vandalorum har deltagit i flera aktiviteter under HPU, satsningen Hållbar Produktutveckling, och det är inte bara Swedish Welcome som inspirerat.
- Även nätverkande med branschkolleger och inspirationsföreläsningar har varit bra, som den med matinspiration av Pål Svensson! Att få ta emot journalister som skriver om oss uppskattar vi också, säger Johanna Gustafsson, arrangemangskoordinator på Vandalorum.

Positivt med utomstående rådgivning
Vid frågan om vad Swedish Welcome kunnat ge en redan stark verksamhet med erkänt konstnärligt och matmässigt renommé samt hög hållbarhetsambition, svarar Johanna Gustafsson att genomlysningen har varit bra mot hemmablindhet.
- När man försöker utvecklas hela tiden riskerar man att inte hinna stanna upp och tänka. Nu laddar vi för att skärpa informationen på webbsidan och göra den mer vänlig för smarta telefoner. Annat vi gjort efter förra Swedish Welcome-besöket var att förse slösaktiga vattenkranar med bättre munstycken. Säkerhet och koll på medarbetarnas kompetens är andra starka områden, berättar Johanna.

Anpassning för internationella besökare
Vandalorum har en växande internationell publik. Det är självklart att presentera utställningarna på flera språk. Övrig skyltning genomgår nu en översyn för att ge även utländska besökare heltäckande information.
Redan första genomlysningen gav alltså ett mycket imponerande resultat. Ändå har Vandalorum arbetat igenom punkt för punkt i rådgivningen och gjort förstärkningar. Och man tänker fortsätta.
- Nu får vi ju en ny rapport, med en del nya tips och förslag. Det finns alltid något som kan bli bättre, säger Johanna och berättar också att man är beredd för ökande cykelturism.
- Värnamos sydöstra utkant får snart en egen rastplats. ”Rastplats Vandalorum” kommer till och med att ha en "minilada" – helt i stil med Vandalorums! Efter förslag av rådgivaren tänker vi nu kolla upp hur många cykelställ de kommer att ha. Det kan påverka hur många nya vi måste skaffa, avslutar Johanna.

Babyvisning på Vandalorum

länkar

vill du veta mer?

  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.