Ännu en aktör i Jönköpings län uppnår nu högsta Swedish Welcome-nivån – Enastående!

  • publicerad

Vandalorum var utmärkta redan vid förra genomlysningen 2018 – till och med enastående på vissa områden. De fick ändå ett trettiotal förslag av rådgivaren. Mycket handlade om att först formulera och sedan kommunicera det hållbara de gör – och naturligtvis också göra alltfler hållbara val.

Konst- och designmuseet Vandalorum i Värnamo bjuder sin publik högklassiga utställningar, enastående butik, prisbelönt restaurang och mycket mer såsom inkluderande evenemang som spänner från konstutställning för baby till stimulerande minnesvisningar för äldre. Många nybörjarstudenter i svenska språket får också visningar på lättillgänglig svenska.

Vandalorums design och arkitektur stimulerar sinnen och tankar, både på gröna gräsytor och inne i de röda ladorna. Ladorna hyser också konstarkiv, en levande verkstad med konstpedagog och det ordnas frekvent workshops och föreläsningar med stor bredd.

Utvecklad hållbarhet
Vandalorums restaurang Syltan blir bara bättre och bättre på hållbarhet - både i praktik och i kommunikationen av vad de gör. Syltan har nyligen prisats som Årets Kulturrestaurang. Några punkter restaurangen förmedlar att de arbetar med är
• Lokalproducerat
• Att minska matsvinn
• Råvaror efter säsong
• Alltid goda, gröna val
• Smakmässigt hög kvalitet

Ytterligare produktutveckling via HPU
Vandalorum har deltagit i flera aktiviteter under HPU, satsningen Hållbar Produktutveckling, och det är inte bara Swedish Welcome som inspirerat.
- Även nätverkande med branschkolleger och inspirationsföreläsningar har varit bra, som den med matinspiration av Pål Svensson! Att få ta emot journalister som skriver om oss uppskattar vi också, säger Johanna Gustafsson, arrangemangskoordinator på Vandalorum.

Positivt med utomstående rådgivning
Vid frågan om vad Swedish Welcome kunnat ge en redan stark verksamhet med erkänt konstnärligt och matmässigt renommé samt hög hållbarhetsambition, svarar Johanna Gustafsson att genomlysningen har varit bra mot hemmablindhet.
- När man försöker utvecklas hela tiden riskerar man att inte hinna stanna upp och tänka. Nu laddar vi för att skärpa informationen på webbsidan och göra den mer vänlig för smarta telefoner. Annat vi gjort efter förra Swedish Welcome-besöket var att förse slösaktiga vattenkranar med bättre munstycken. Säkerhet och koll på medarbetarnas kompetens är andra starka områden, berättar Johanna.

Anpassning för internationella besökare
Vandalorum har en växande internationell publik. Det är självklart att presentera utställningarna på flera språk. Övrig skyltning genomgår nu en översyn för att ge även utländska besökare heltäckande information.
Redan första genomlysningen gav alltså ett mycket imponerande resultat. Ändå har Vandalorum arbetat igenom punkt för punkt i rådgivningen och gjort förstärkningar. Och man tänker fortsätta.
- Nu får vi ju en ny rapport, med en del nya tips och förslag. Det finns alltid något som kan bli bättre, säger Johanna och berättar också att man är beredd för ökande cykelturism.
- Värnamos sydöstra utkant får snart en egen rastplats. ”Rastplats Vandalorum” kommer till och med att ha en "minilada" – helt i stil med Vandalorums! Efter förslag av rådgivaren tänker vi nu kolla upp hur många cykelställ de kommer att ha. Det kan påverka hur många nya vi måste skaffa, avslutar Johanna.

Babyvisning på Vandalorum

länkar

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.