Värnamo och Rutan nominerade till Placebrander of the Year!

  • publicerad

Stort grattis till Värnamo Kommun som vågade satsa på en idé om en fredad zon, en påminnelse om vår roll som ansvarstagande och tillitsfulla medmänniskor, och nu är nominerade till priset Placebrander of the Year med Rutan!

"Rutan är en plats där gemensamma rättigheter och skyldigheter råder. Till Rutan kan vi gå om vi behöver hjälp, när någon står i den är det vårt ansvar att söka kontakt och försöka hjälpa till. I Rutan kan vi lämna ifrån oss våra ägodelar, i den stjäl vi inte."

Nomineringen
När Ruben Östlunds ”The Square” 2018 nominerades till Oscarsgalan, hamnade lilla Värnamo i rampljuset. Lokala aktörer hade flera år tidigare välkomnat en galen idé om en utställning och en ruta på ett torg – hela grunden till filmen. Värnamo har under det senaste året tagit vara på uppmärksamheten och skapat stolthet bland invånarna. Rutan är symbol för en liten plats med modet att vara experimentell för att skapa världsrykte.

Du kan rösta på de nominerade till och med den 11 september. Lägg din röst på Värnamo Kommun och Rutan här!

Tips!
I Ruben Östlunds sommarprat från 2017 pratar han om hans och Kalle Bomans tanke med Rutan, en fredad zon och en påminnelse om vår roll som ansvarstagande och tillitsfulla medmänniskor. Ruben visar även på Värnamo kommuns handlingskraft och fantastiska engagemang, om invånarnas betydelse och om hur polisen använder Rutan i samtal med skolbarn om grundläggande värderingar. Ruben Östlunds sommarprat finns att lyssna på i Sveriges radios app, eller på länken i listan nedan.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring där syftet varit att stärka en plats eller varumärke. Priset utses av en jury som fattar sitt beslut utifrån de nominerades idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Vinnaren offentliggörs den 11 oktober på Placebranders Day i Norrköping.

Rutan Värnamo Kommun
Rutan Värnamo Kommun
  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.