Vi behöver satsa på besöksnäringen nu!

  • publicerad

Många näringar befinner sig i kris och konsekvenserna kommer att bli stora. Men ingen näring krisar så snabbt och så totalt som besöksnäringen.

Debattartikel:

De senaste dagarna har vi kunnat läsa om både hotell och restauranger i länet som ekar tomt på grund av smittorisken av det nya coronaviruset. Mässor, konferenser och möten avbokas ända in i maj, och för många enskilda företagare handlar det om veckor eller ett fåtal månader innan sparade medel tar helt slut. De fasta kostnaderna ska betalas och trots varsel tar det tid innan personalkostnaderna minskar. Det dröjer innan de statliga stödpaketen får effekt och då de främst riktas mot de större företagen står våra småföretagare utan hjälp. Flera av de mindre företagen i länet är även ofta familjeföretag och kan därför inte utnyttja korttidspermittering.

Om motgångarna fortsätter in i maj tappar besöksnäringen minst 25 % av sin årsomsättning. Med andra ord innebär det en minskad omsättning mellan 2,7 och 4,7 miljarder kronor bara i Jönköpings län. Våra företagare lever redan i en akut situation och vi behöver hjälpa besöksnäringen med konkreta åtgärder nu. Annars finns det inte mycket kvar av näringen när turisterna börjar komma igen.

På Smålands Turism stöttar vi med ökad kunskap i form av affärsutveckling och digitalisering, nätverksträffar med förhoppning om samarbeten, trendanalyser och internationell marknadsföring. Allt för att företagen ska står stärkta och redo när resandet börjar igen.

Räntefria statliga uppskov, sänkta avgifter, generösa banker, akut hjälp med lönekostnader är viktiga stöd. Även kommunerna har ett stort ansvar. Näringens likviditetskris är omedelbar och kommunerna behöver hjälpa till med räntefria betalningsanstånd av alla kommunala avgifter, hyresförhandlingar och stöd till familjeföretagen som statens stödpaket inte omfattar. Inplanerade event, mässor och konferenser behöver avvakta med att agera förrän nödvändigt, och då gäller att flytta fram snarare än att avboka.

Som medmänniska kan du supporta din lokala företagare genom att köpa en lunch på stan eller swisha för en virtuell öl på din favoritbar, vilket skedde på Hotell Hulingen i Hultsfred. Kreativiteten är stor men engagemanget behöver bli större.

Men befinner sig inte även butikerna och tillverkningsindustrin i en kris? Vi håller med om att alla näringar behöver relevanta stöd men besöksnäringen är en stark framtidsnäring och har i jämförelse med länets övriga branscher en bättre tillväxt i antal anställda och förädlingsvärde. Tillväxten i antal anställda 2013 - 2018 var i vårt län + 63 % mot den totala näringen i länet på + 12%. Vi behöver besöksnäringen för att hålla både våra stadskärnor och landsbygden levande. Och vi vet att så fort restriktionerna hävs och Corona är under kontroll kommer näringen att fortsätta sin starka tillväxt. Få har så korta minnen som turister visar tidigare naturkatastrofer och terrordåd och få näringar är så lågkonjunktursresistenta som besöksnäringen enligt UNWTO (FN´s World Tourism Organisation).

Näringen i länet består till stor del av småföretag på landsbygden men omfattar alla företag inom hotell och konferens, stugbyar och camping, restauranger och barer, förmedling/uthyrare/ arrangörer, mässor, musik/kultur/teater, sportanläggningar och nöjes- och temaparker.

Vi känner stor tilltro för regeringens och samarbetspartiernas agerande och litar på de signaler vi får att de arbetar med lösningar. Vi ser fram emot att lösningar anpassade till småskaligheten i besöksnäringen kommer inom kort.

Mari Lindahl, styrelseordförande Smålands Turism AB
Helene Berg, VD Smålands Turism AB

personal på Hestraviken
Besöksnäringen är en stark framtidsnäring och har bra tillväxt i antal anställda och förädlingsvärde. © Fotograf Ingela Vågsund

vill du veta mer?

  • relaterat

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.