Vill du bli entreprenör i en nationalpark?

  • publicerad

Naturen på Store Mosse nationalpark är speciell och unik. Nu ges möjligheten att under två dagar få testa och uppleva vad man kan göra i nationalparken.

Den 12-13 april anordnas inspirationsdagar för företagare med intresse för att driva verksamhet på Store Mosse nationalpark. Från många håll har en efterfrågan på naturupplevelser identifierats, bland annat av Visit Sweden, Tillväxtverket, Smålands Turism, kommuner och researrangörer. Efterfrågan kommer både från inhemska och utländska besökare som vill uppleva Sverige och vårt län. Store Mosse nationalpark har goda förutsättningar för att leverera det som besökarna söker, det vill säga extraordinära naturupplevelser.

Den globala resenären är kräsen och turistiska upplevelser i Sveriges natur har hela världen som sin konkurrent. Tydliga trender inom resande idag är hållbarhet, digitalisering, ekologiskt och närproducerat, trygghet, de omvälvande extraordinära upplevelserna och ekolyx. Sverige och Småland har stora möjligheter att kunna leva upp till allt detta.

Den stora utmaningen är tillgången på entreprenörer som idag bedriver en organiserad verksamhet i och kring Store Mosse nationalpark. Nu ges därför tillfälle att följa med på tvåinspirationsdagar.

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.