Vill du bli entreprenör i en nationalpark?

  • publicerad

Naturen på Store Mosse nationalpark är speciell och unik. Nu ges möjligheten att under två dagar få testa och uppleva vad man kan göra i nationalparken.

Den 12-13 april anordnas inspirationsdagar för företagare med intresse för att driva verksamhet på Store Mosse nationalpark. Från många håll har en efterfrågan på naturupplevelser identifierats, bland annat av Visit Sweden, Tillväxtverket, Smålands Turism, kommuner och researrangörer. Efterfrågan kommer både från inhemska och utländska besökare som vill uppleva Sverige och vårt län. Store Mosse nationalpark har goda förutsättningar för att leverera det som besökarna söker, det vill säga extraordinära naturupplevelser.

Den globala resenären är kräsen och turistiska upplevelser i Sveriges natur har hela världen som sin konkurrent. Tydliga trender inom resande idag är hållbarhet, digitalisering, ekologiskt och närproducerat, trygghet, de omvälvande extraordinära upplevelserna och ekolyx. Sverige och Småland har stora möjligheter att kunna leva upp till allt detta.

Den stora utmaningen är tillgången på entreprenörer som idag bedriver en organiserad verksamhet i och kring Store Mosse nationalpark. Nu ges därför tillfälle att följa med på tvåinspirationsdagar.

vill du veta mer?

  • relaterat

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Inspirationsresa med bruksorter i fokus

Vd Kristina Christofferson visar deltagarna några av rummen som går att hyra på området i Nääs fabriker.
Med syfte att ge inspiration och kunskap om hur en mindre ort kan utveckla sitt bruks- och industriarv till att bli ett besöksmål har vi besökt Glasets Hus i Limmared och Nääs Fabriker i Tollered. Två ledord som sticker ut från resan är volontärer och vikten av att ha en dragare.

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.