Visningsresor ger tyska resesäljare kunskap om vår region

  • publicerad

Visningsresor för internationella resesäljare är en del i Smålands Turisms uppdrag. Med dessa resor sprids kunskap direkt till sälj- och inköpsled utomlands om boende och aktiviteter i vårt län.

Tyskland är en av Sveriges största marknader och den som växer mest inom besöksnäringen. Därför är det extra viktigt att ha koll på hur tyskarna bokar sina semesterresor, då det sker på ett lite annorlunda sätt än till exempel för oss svenskar. Tyska resenärer bokar helst sina resor via researrangörer och resebyråer som tar hand om hela bokningen, tillhandahåller och bidrar med kunskap genom en personlig kontakt med kunden.

Tyska resesäljare upplever Småland
En visningsresa som uppmärksammar resesäljarna på Smålands möjligheter innebär att vi hjälper till att visa upp boendeanläggningar och aktivitetsföretag på plats. Det ger resesäljare en djupare kunskap och upplevelse av vår region. En personlig erfarenhet ger argument för att sälja in boende och aktiviteter och ökar chansen att resenären väljer vår destination som resmål. Grupperna på visningsresorna är oftast 10-20 personer och de stannar normalt i två dagar. För att få så bra utfall som möjligt på visningsresorna samarbetar vi med Visit Sweden som har bra kännedom om företagen som kommer.

Ökad förfrågan på cityresor
Under en av vårens visningsresor fick vi möjlighet att visa upp vår region för 21 resesäljare från den tyska researrangören FTI. FTI är Europas 4:e största researrangör med 10.000 medarbetare i hela världen och huvudkontor i München. Cityresor till Sverige är en nyare produkt som allt mer ökar hos den tyska researrangören FTI och gruppen bokades därför in på ett av hotellen i Jönköping.

-Vi är mycket imponerade av Jönköpings närhet till vatten och att de finns en egen liten Riviera mitt i city, säger Caroline Rothenhäusler, FTI.

För att få en känsla för regionen fick resesäljarna själva även uppleva sevärdheter och aktiviteter. De fick bland annat baka polkagrisar, göra en stadsvandring i trästaden Eksjö och prova ”Swedish fika” på ett gårdscafé. Caroline Rothenhäusler från FTI berättar att det är viktigt att ge resesäljarna en känsla för platsen. Det ger dem underlag för bra rekommendationer till rätt resenärer.

Samarbete med regionens besöksnäringsföretag
Smålands Turism har ett internationellt uppdrag och arbetar med företag som vill och har förutsättningarna för att jobba med internationella gäster. Under resesäljarnas vistelse är Smålands Turism värd tillsammans med de besökta företagen. Tillsammans vill vi ge en positiv bild av Jönköpings län – en bild som säljarna tar hem för att förmedla till blivande resenärer.

jönköping city med bro över vatten

vill du veta mer?

  • relaterat

Vill ditt företag synas i smålandskartan?

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

High Chaparral - Jönköpings läns representant till Stora Turismpriset 2020!

Med anledning av coronapandemin har Tillväxtverket ändrat kriterierna för Stora Turismpriset 2020. För att utveckla verksamheten ska organisationen på ett hållbart sätt arbetat för att vända nedgången till framgång. Smålands Turism har utsett High Chaparral som representant för Jönköpings län.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

Utdelning av Årets turismpris flyttas fram

På grund av pandemin har Jönköpingsgalan och prisutdelningen av Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län blivit framflyttad till januari 2021.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.