Visningsresor ger tyska resesäljare kunskap om vår region

  • publicerad

Visningsresor för internationella resesäljare är en del i Smålands Turisms uppdrag. Med dessa resor sprids kunskap direkt till sälj- och inköpsled utomlands om boende och aktiviteter i vårt län.

Tyskland är en av Sveriges största marknader och den som växer mest inom besöksnäringen. Därför är det extra viktigt att ha koll på hur tyskarna bokar sina semesterresor, då det sker på ett lite annorlunda sätt än till exempel för oss svenskar. Tyska resenärer bokar helst sina resor via researrangörer och resebyråer som tar hand om hela bokningen, tillhandahåller och bidrar med kunskap genom en personlig kontakt med kunden.

Tyska resesäljare upplever Småland
En visningsresa som uppmärksammar resesäljarna på Smålands möjligheter innebär att vi hjälper till att visa upp boendeanläggningar och aktivitetsföretag på plats. Det ger resesäljare en djupare kunskap och upplevelse av vår region. En personlig erfarenhet ger argument för att sälja in boende och aktiviteter och ökar chansen att resenären väljer vår destination som resmål. Grupperna på visningsresorna är oftast 10-20 personer och de stannar normalt i två dagar. För att få så bra utfall som möjligt på visningsresorna samarbetar vi med Visit Sweden som har bra kännedom om företagen som kommer.

Ökad förfrågan på cityresor
Under en av vårens visningsresor fick vi möjlighet att visa upp vår region för 21 resesäljare från den tyska researrangören FTI. FTI är Europas 4:e största researrangör med 10.000 medarbetare i hela världen och huvudkontor i München. Cityresor till Sverige är en nyare produkt som allt mer ökar hos den tyska researrangören FTI och gruppen bokades därför in på ett av hotellen i Jönköping.

-Vi är mycket imponerade av Jönköpings närhet till vatten och att de finns en egen liten Riviera mitt i city, säger Caroline Rothenhäusler, FTI.

För att få en känsla för regionen fick resesäljarna själva även uppleva sevärdheter och aktiviteter. De fick bland annat baka polkagrisar, göra en stadsvandring i trästaden Eksjö och prova ”Swedish fika” på ett gårdscafé. Caroline Rothenhäusler från FTI berättar att det är viktigt att ge resesäljarna en känsla för platsen. Det ger dem underlag för bra rekommendationer till rätt resenärer.

Samarbete med regionens besöksnäringsföretag
Smålands Turism har ett internationellt uppdrag och arbetar med företag som vill och har förutsättningarna för att jobba med internationella gäster. Under resesäljarnas vistelse är Smålands Turism värd tillsammans med de besökta företagen. Tillsammans vill vi ge en positiv bild av Jönköpings län – en bild som säljarna tar hem för att förmedla till blivande resenärer.

jönköping city med bro över vatten

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.