Visningsresor ger tyska resesäljare kunskap om vår region

  • publicerad

Visningsresor för internationella resesäljare är en del i Smålands Turisms uppdrag för att sprida kunskap om boende och aktiviteter i vårt län, direkt till sälj- och inköpsleden.

Tyskland är en av Sveriges största marknader och även den marknad som växer mest inom besöksnäringen. Därför är det extra viktigt att ha koll på hur tyskarna bokar sina semesterresor, då det sker på ett lite annorlunda sätt än till exempel för oss svenskar. Tyska resenärer bokar helst sina resor via researrangörer och resebyråer. Resebyrån tar hand om hela bokningen, både inför och efter resan, och lämnar även resegarantier om något skulle hända. Resebyrån bidrar även kunskap och skapar en personlig kontakt med sin köpare.

Tyska resesäljare upplever Småland
För att nå den tyska marknaden att uppmärksamma Småland som resmål arbetar Smålands Turism med visningsresor. En visningresa innebär att vi tillsammans med boendeanläggningar och aktivitetsföretag
på plats ger resesäljare en djupare kunskap och upplevelse av vår region. Genom att ge resesäljarna personlig erfarenhet och argument för att sälja in boende och aktiviteter ökar chansen att resenären väljer vår destination som resmål. Grupperna på visningsresorna är oftast 10-20 personer och stannar oftast i två dagar innan de åker vidare till nästa destination. För att få så bra utfall som möjligt på visningsresorna samarbetar vi med Visit Sweden som har bra kännedom företagen som kommer.

Ökad förfrågan på cityresor
Under en av vårens visningsresor fick vi möjlighet att visa upp vår region under 1,5 dag för 21 resesäljare från den tyska researrangören FTI. FTI är Europas 4:e största researrangör med 10.000 medarbetare i hela världen och huvudkontor i München. Cityresor till Sverige är en nyare produkt som allt mer ökar hos den tyska researrangören FTI och gruppen bokades därför in på ett av hotellen i Jönköping.

-Vi är mycket imponerade Jönköpings närhet till vatten och att de finns en egen liten Riviera mitt i city, säger Caroline Rothenhäusler, FTI.

För att få en känsla för regionen fick resesäljarna själva även uppleva sevärdheter och aktiviteter. De fick bland annat baka polkagrisar, fick en stadsvandring i gamla stan i Eksjö och prova ”Swedish fika” på ett gårdscafé. Caroline Rothenhäusler från FTI berättar att det är viktigt att ge resesäljarna en känsla för platsen som de ska förmedla vidare till sina köpare.

Samarbete med regionens besöksnäringsföretag
Smålands Turism har ett internationellt uppdrag och arbetar med företag som vill och är beredda att jobba med internationella gäster. Under resesäljarnas vistelsen är Smålands Turism goda värdar tillsammans med företagen sombesöks för att tillsammans ge en positiv bild av Jönköpings län som destination. Denna bild tar de med hem för att sälja vidare till blivande resenärer.

vill du veta mer?

  • relaterat

Lyckad studieresa till några av Sveriges främsta cykeldestinationer

Cykelturismen är på stark frammarsch, såväl i Småland som i hela Sverige. För att stärka Smålands attraktivitet hos cykelturister besökte vi därför ett flertal etablerade cykeldestinationer tillsammans med lokala entreprenörer från Jönköpings län.

Ännu en aktör i Jönköpings län uppnår nu högsta Swedish Welcome-nivån – Enastående!

Vandalorum var utmärkta redan vid förra genomlysningen 2018 – till och med enastående på vissa områden. De fick ändå ett trettiotal förslag av rådgivaren. Mycket handlade om att först formulera och sedan kommunicera det hållbara de gör – och naturligtvis också göra alltfler hållbara val.

Gastronomiskt forum hölls på en av världens främsta måltidsdestinationer

I maj arrangerades the 5th UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism i Donostia-San Sebastián, i Spanien. Ett världsforum initierat av FNs turismorganisation (UNWTO) som samlar experter inom gastronomi och turism för att driva på utvecklingen av måltidsturismen.