Workshops för mötesbranschen

  • publicerad

Under två fredagar i september och oktober har mötesbranschen fått ta del av workshops med Heléne Arvidsson och Micke Darmell från företaget Gr8 meetings. Här fick deltagarna svar på frågor som ; Vad utgör egentligen ett bra möte? Och hur kan värdskapet vässas ännu mer?

Möten är en självklarhet för de flesta av oss och många sker på ett sätt som de alltid har gjort, trots att vi idag har fler valmöjligheter än någonsin. Våra två workshoppar med Gr8 meetings har gett deltagarna insikt i vad som skapar ett bra möte, vikten av rätt möblering och hur de bemöter mötesledaren. Genom att lära sig om mötesrådgivning skapas tillväxt.
Micke Darmell inleder första workshopen med att konstatera följande:

– Varje dag sitter 650 000 människor i ett möte. 100 000 av dessa sitter i ett möte som leder organisationen framåt. Det här är ett fantastiskt läge att vara rådgivare och skapa tillväxt och tjäna pengar.

Bli en bättre mötesrådgivare
Genom att vara påläst och fånga upp vad kunden vill ha finns flera vinster att göra för mötesanläggningar. En kund har nödvändigtvis inte tänkt igenom hur det ska funka och där kommer mötesrådgivaren in. Några tips för att bli en bättre rådgivare:

• Ställ följdfrågor för att få veta mer om kundens behov för att kunna erbjuda en skräddarsydd lösning. Därigenom kan rådgivaren bidra till att höja kvaliteten på mötet.
• Det är viktigt att inte vilja allt. Fokusera på de möten som din anläggning gör bäst.
• En mötesanläggning hyr ut möteslokaler som är beräknade på x antal personer per kvadratmeter. Inte utifrån vad som är bäst för mötet. Testa möbleringen själv och se hur det känns utifrån deltagarens perspektiv.

Värdskapet gentemot mötesledare och mötesdeltagare
Det som är viktigast för en mötesledare att veta vid ankomst behöver nödvändigtvis inte vara samma information som för konferensvärden. Gr8 meetings uppmanar dig till att se mötet utifrån mötesledaren och mötesdeltagarnas behov. Fokusera först på att de känner sig trygga med tekniken innan du övergår till att stämma av tider för dagen. Det skapar trygghet att veta att samtliga i personalen kan tekniken.

Deltagarna från dessa dagar beskrev workshopsen som inspirerande, peppande och skapade goda möjligheter för att samverka med andra inom samma arbetsområden.

Vill du veta mer om Gr8 meetings, läs här.

Vy över mötesdeltagare och Gr8 meetings arrangörerna i en cirkel.
Under två fredagar har Gr8 meetings gett deltagarna insikt i hur man skapar ett lyckat möte. © Anneli Ubeda
  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.