Så här kan du inom besöksnäringen använda Chat GPT

Med hjälp av den senaste AI-tekniken kan ditt företag skapa tydligare och mer engagerande innehåll för era besökare.

Chat GPT är ett kraftfull verktyg som kan hjälpa dig att förbättra din verksamhet. Med hjälp av AI-teknik kan du skapa engagerande marknadsföringsbudskap, generera idéer till innehåll för sociala medier och ge dina kunder en mer personlig och anpassad upplevelse.

Chat GPT är ett AI-verktyg som är tränat på stora mängder textdata. I och med att det är utformat för att interagera med människor har Chat GPT gjort AI tillgängligt för både företag och privatpersoner, vilket gjort att antalet användare har ökat snabbt. Verktyget kan användas för en rad olika ändamål och är även användbart för dig som arbetar inom besöksnäringen.

AI underlättar för turistens upplevelse
I kommande versioner av Chat GPT väntas mer avancerade och förbättrade AI-funktioner och plugins att lanseras. Exempelvis för Expedia där användaren kommer att kunna skapa hela sin semesterresa med bokning av boenden, flyg och aktiviteter. Open table kommer kunna ta fram förslag och boka restauranger efter användarens matpreferenser och Klarna kommer leta upp och jämföra varor efter dina önskemål.

Exempel på hur du kan använda Chat GPT

  • Anpassade marknadsföringsbudskap Skapa anpassade marknadsföringsbudskap som är riktade till olika kundsegment och digitala kanaler. Tex kan Chat GPT analysera data från sociala medier och identifiera vilka kunder som är mest troliga att boka en viss typ av resa och skapa marknadsföringsbudskap som är skräddarsydda för dessa kunder.
  • Skapa engagerande innehåll för sociala medier Använd Chat GPT som ett verktyg för att generera idéer till innehåll som skapar engagemang i sociala medier, blogginlägg eller videor. Du kan även be om passande hashtags.
  • Automatisk kundsupport Använda Chat GPT för att skapa en chatbot som kan svara på vanliga frågor från kunder, till exempel om bokningar, öppettider eller priser. Detta kan hjälpa till att avlasta personalen och förbättra kundupplevelsen.
  • Analysera data Chat GPT kan analysera data om vad som är populärt bland kunder och föreslå ämnen och vinklar som kan locka till sig fler kunder. Detta är extra användbart om du arbetar med sökord för digital annonsering som Google Ads.

Att tänka på

  • Inte det senaste innehållet Chat GPT, version 3, har läst av stora delar av internet fram till september 2021. Tjänsten begränsas alltså av att den inte kan ta fram fakta publicerad efter det datumet. När nyare versioner lanseras kommer verktyget vara tränat på mer aktuell innehåll, vara ännu smartare och förstå logik ännu bättre.
  • Källkritik är A och O Chat GPT kan i dagsläget inte ange källor för informationen den genererar och det händer att informationen inte stämmer. Var därför noga med att faktagranska texten innan du använder den.
  • Ange inte konfidentiell information Vi vet i dagsläget inte var din information hamnar och hur den kan komma att användas. Skriv endast sådant innehåll i chatten som är ok att dela.

Börja med att skapa ett konto på Openai.com
Du kan använda tjänsten kostnadsfritt, eller registrera en betalversion som då ger dig fördelar som snabbare hantering, slippa kö vid överbelastning, mer funktionalitet, support etc.

Att skriva prompts
När du använder ChatGPT är prompts korta instruktioner, frågor eller konversationer som du skriver i chatten. Dessa används för att ge verktyget en ledtråd om vilket svar du förväntar dig, och hjälper modellen att generera relevanta och tillförlitliga svar. För att skriva en bra prompt är det viktigt att ha en tydlig förståelse för din målgrupp och deras vanliga frågor eller ämnen. Det bästa sättet att lära sig är att helt enkelt sätta igång och testa. Efter att du har testat några olika prompts kan du lära dig att skriva prompts som är relevanta, specifika och välstrukturerade för att få bästa resultat.

Nedan ser du ett exempel på två prompts för Chat GPT. Som ni kan se av resultatet så blev texten längre än 250 tecken och språket kanske inte matchar sättet du vanligtvis uttrycker dig på. Men du kan alltid be verktyget att generera en ny text, eller se det som ett underlag som du sedan själv anpassar.

Exempel på en enkel prompt: Skriv en text för ett inlägg på instagram.
Chat GPT svar: Hej alla! Jag ville bara dela med mig av några härliga bilder från min senaste resa till Costa Rica. Det var verkligen en fantastisk upplevelse att få utforska den vackra naturen och kulturen där. Jag besökte regnskogar, badade i varma källor och träffade vänliga människor...
Exempel på en mer specifik prompt: Skriv en text för ett inlägg på instagram på ämnet "Vandra i Småland" och ge tre exempel på vandringsleder att upptäcka. Målgruppen är kvinnor mellan 25-55 år som bor i svenska storstäder. Texten ska vara ca 250 tecken. Ange fem passande hashtags.
Chat GPT svar: Hej alla vandringsälskare! Om ni letar efter en fantastisk vandringsupplevelse, då är Småland platsen för er. Här finns det många vackra vandringsleder att upptäcka, från kustlinjen till de djupa skogarna. Här är tre förslag: 1) Grytsjöleden, som tar dig genom skogar och över sjöar 2) Eksjöleden, som tar dig genom den gamla staden Eksjö och vackra naturreservat 3) Höglandsleden, som tar dig till höga höjder och vackra utsikter. Så ta på dig bekväma skor och ge dig ut på en äventyrlig vandring i Småland! #VandraISmåland #Småland #Vandringsleder #Naturupplevelser #Äventyr

Och nej, vi tror inte att nya AI-funktioner kommer att ersätta människan. Istället gäller det för oss människor att lära oss att använda verktygen i vår vardag och arbete.

händer på en laptop
Chat GPT är ett AI-verktyg som kan underlätta ditt arbete inom besöksnäringen.

länkar

vill du veta mer?