Google Business Profile

Registrera ditt företag på Google Business och bli synlig för nya kunder

Google Business Profile är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig att synas bättre i Google-söket och på Google maps. Efter det organiska söket är det vanligast att besökaren klickar på listningen till höger - alltså Google Business. Så missa inte chansen att visa upp din verksamhet för nya kunder!

Google Business Profile är lite som en "extra hemsida" med information om exempelvis adress, öppettider, telefonnummer och webbplats. En av de allra största fördelarna med Google Business, förutom att det är helt gratis, är att du kan dyka upp i kartsöket i Google Maps. Om någon gör en lokal sökning, till exempel "café" följt av en plats (ort, stadsdel, gata etc), så kan din verksamhet visas på kartan. Kunder som genomför denna typ av sökningar är ofta ute efter att handla med kort varsel, så de företag som dyker upp i kartsöket har en rejäl fördel över konkurrenterna.

Verifiera din verksamhet

Om du googlar din verksamhet och det dyker uppe en länk där det står ’’Äger du det här företaget?’’ betyder det att ingen administrerar sidan än så länge. Besökare kan fortfarande lämna recensioner och ställa frågor, och vem som helst kan besvara dessa. För att kunna hantera detta måste du verifiera företaget. En verksamhet som är verifierad i Google Business Profile betraktas dessutom som mer tillförlitlig av besökarna.

Fler fördelar med att finnas på Google Business Profile

Bättre kontroll över ditt varumärke
En av de stora fördelarna med Google Business Profile är att du (nästan) får full kontroll över ditt varumärke. Exempelvis kan du ladda upp foton eller videoklipp som visar din verksamhet och på sätt styra det första intrycket.

Varumärkesbyggande
Du får en kostnadsfri annonsyta. För även om alla sökningar inte leder till nya kunder eller klick, får du en chans att visa upp ditt varumärke på världens största sökmotor.

Ökar dina chanser att synas på hela webben
Google är världens största sökmotor vilket innebär att många andra företagskataloger (och sökmotorer) hämtar sin information direkt från Google. Information på Google Business Profile blir därmed också ”källan” till exponering i många andra företagskataloger och sidor på nätet. Genom att skapa en välorganiserad och snygg GMB-sida påverkar du synligheten på hela webben positivt.

Du får värdefulla insikter om dina kunder
Google erbjuder alla Google Insights: ett slags enkel analysdata som visar när och hur dina kunder hittar till din GMB-sida. Med dessa data får du reda på var dina kunder ser dig och var de inte ser dig. Informationen som exempelvis kan ligga till grund för hur du ska effektivisera din marknadsföring och synlighet – och få in ännu fler kunder!

Registrera ditt företag

Klicka på länken och följ instruktionerna för att kunna hantera och kontrollera hur ert företag syns.
Kom igång här

När ni följt instruktionerna kommer Google att skicka ett vykort tillsammans med en unik kod som ni sedan kan använda för att publicera er verksamhet. Kom ihåg att det kan ta lång tid innan vykortet med er unika kod kommer fram.

Aktivering

När vykortet med verifieringskoden från Google nått er verksamhet och ni aktiverat ert konto kan ni börja uppdatera verksamhetens profil med korrekt information. Följande information bör finnas med:
• Adress på Google Maps
• Öppettider
• Telefonnummer
• Länk till er hemsida
• Vad för typ av verksamhet ni driver
• Vilka tjänster ni erbjuder
• Logotyp
• Bilder på verksamheten
Det går även ange annan information som man tycker är viktig för potentiella besökare att veta om, exempelvis om hundar tillåts i lokalen.

Recensioner

Användare kan ge betyg och skriva recensioner om ditt företag. Dessa visas som stjärnor och kommentarer intill din företagspresentation. Stjärnorna har en bevisad påverkan på genomklickningsgrad – de har alltså potentialen att ge dig fler kunder! Besökaren tittar ofta på recensioner när de bestämmer vart de ska äta, bo eller vad de ska besöka. Därför är det viktigt att svara på recensioner, framförallt de negativa men även på de positiva.

Några tips för att svara på recensioner

• Var trevlig och bli inte personlig. Tänk igenom ditt svar och håll en artig och professionell ton. Tänk på att de svar du skriver fungerar som marknadsföring för potentiella besökare.
• Håll dig kort. Användarna vill ha uppriktiga, användbara och kortfattade svar.
• Tacka recensenterna. Skriv gärna svar på positiva recensioner om du har något nytt eller relevant att berätta. Du behöver inte tacka alla recensenter offentligt eftersom svaret når flera kunder.
• Avsluta med ditt namn för att ge ett mer autentiskt intryck.

Tips!

Ladda hem appen Google Business Profile för få notiser när besökare skriver nya recensioner och ställer frågor. I appen kan besvara dem direkt och göra enklare ändringar.