Så funkar hashtags

Hashtags används främst på Instagram för att skapa större spridning och högre engagemang på dina inlägg.

Användare på sociala medier följer ofta hashtags (#) för att få information och inspireras. Det är smart att ha en strategi för hur du effektivt kan använda hashtags för att få fler besökare.

Hashtags ska vara relevanta för ditt varumärke och ditt erbjudande och väl representera innehållet du skapar.

Varumärkes-hashtag
Genom att skapa varumärkes-hashtag är det möjligt för intresserade att följa innehållet. Det måste vara tydligt, enkelt och unikt så att det skiljer sig från andra destinationer, t.ex. #visitsmåland #lovesmaland.

Lokala hashtags
Överväg att använda hashtags som redan används av ditt lokala nätverk. Interagera och engagera dig i konversationer. Förutom lokala hashtags och ditt varumärkes hashtag finns det en mängd andra att använda för att nå fler potentiella besökare.

Instagram tillåter upp till 30 hashtags per inlägg. Du kan mycket väl använda många, bara de är relevanta för budskapet du vill förmedla. Säkerställ också att de syns längst ner på ditt inlägg och att det ser snyggt ut.

Populära hashtags i resebranschen:
Källa: www.all-hashtag.com

exempel på hashtags
Exempel på inlägg med hashtags från @visitswedende på Instagram.