Vid samarbeten med researrangörer finns en hel del termer som är självklara för dem som jobbat med researrangörer ett tag – men som kan behöva en förklaring när du är ny. Vi har samlat ord och terminologi som du kan ha nytta av att ha koll på.
Allotment är en överenskommelse där researrangören i förväg reserverar ett fast antal platser/rum hos en produktägare. De reserverade produkterna kan researrangören själv förfoga över fram till en överenskommen tid före ankomstdagen, oftast en månad eller mer, fram till det som brukar kallas releasedatumet. De platser som inte har sålts vid releasedatum lämnas tillbaka till produktägaren.
Bruttopriset är ett pris med påslag som inkluderar alla provisioner – alltså det pris som kommuniceras till konsument. Bruttopriset ska vara detsamma oavsett om kunden bokar hos en resebyrå eller direkt hos produktägare.
Fam-trip eller familarization trip är en visningsresa där researrangören får lära känna utbud och produkter.
FIT är en förkortning för free individual traveller, alltså par eller familj som reser med egen bil.
En incomingarrangör, även kallad incominoperatör eller incomingbolag, är en aktör som verkar i Sverige eller Skandinavien. Incomingoperatörer paketerar, bokar och hanterar marknadsföring och administration mot utländska researrangörer. Incomingoperatören är en gemensam kontaktpunkt för svenska produkter gentemot den utländska researrangören.
Nettopris är pris utan påslag. Priset används mot återförsäljare, som sedan gör ett påslag mot kund för att få betalt för sin tjänst.
Releasdatum är den tidpunkt då produkter som reserverats på allotment rapporteras. Researrangörer lämnar tillbaka platser i allotment, som ej blivit sålda, till produktägaren.
En researrangör är ett företag som paketerar resor. De kan arbeta med hela eller delar av kedjan från transport till logi och aktiviteter. Försäljning sker via återförsäljarled som resebyråer och/eller egna försäljningskanaler som webben eller egna butiker. Researrangören ställer resegaranti på sin marknad.
Arrangören kan äga en egen resebyrå eller ha samarbete med en resebyrå. I Tyskland finns fler än 12.000 fysiska resebyråer.