På workshopen paras tyska researrangörer ihop med nordiska destinationer för att tillsammans skapa attraktiva resor för tyska turister. Här kan det både gälla gruppresor och färdiga resor för resenärer som reser på egen hand. Från Småland presenterar vi boenden och aktiviteter som stämmer överens med de teman som arrangören erbjuder. Det kan exempelvis vara resor med fokus på kultur eller naturupplevelser, ofta i kombination.
Med ett varmare klimat är det många tyskar som tidigare åkt på semester till södra Europa som tänker om och tittar på semesteralternativ norrut. I Sverige kan vi därför vänta oss att allt fler tyskar är intresserade av att spendera sin semester här.
För att fånga upp de tyska turisterna finns det ett par saker du som företag kan göra.
Allt fler resenärer värdesätter ett hållbart resande och föredrar att kunna ta sig till sitt resmål med tåg. I Småland behöver vi öka möjligheterna att ta sig runt mellan boenden och aktiviteter utan bil. Fundera över hur du kan underlätta för dina besökare som kommer med tåg.
Tidigare siktade man starkt på att marknadsföra sig till par i 55+ åldern när det gäller den tyska målgruppen. Nu börjar man blicka nedåt i åldrarna och pratar istället om 35+.
Har du fler frågor gällande Nordic Workshop eller kring den tyska målgruppen som väljer att resa med researrangör? Välkommen att kontakta Hanna Glans!