Minst hälften av alla utländska besökare väljer att boka sin resa online. Det gör det viktigt att ha koll på hur du på bästa sätt ska jobba med dina digitala kanaler för att skapa intresse, inspirera, informera och och tillhandahålla en smidig bokningsprocess.
Digitala kanaler är utmärkta verktyg för att utveckla, förbättra och marknadsföra din verksamhet genom hela kundresan. Kundernas omdömen och respons efter besök ger dig en tydlig vägledning om vad som redan är bra och vad som eventuellt kan förbättras för att skapa en ännu bättre upplevelse.
Fundera på vilka digitala kanaler som på olika vis kan vara viktiga genom kundresan förutom din egen webbplats och ditt bokningssystem. Här är några av de vanligaste:
Tänk på att välja kanaler du och dina medarbetare har tid och möjlighet att pyssla om när det kommer till sociala medier. Det kan vara negativt för varumärket om du har närvaro men inte uppdaterar eller har möjlighet att agera på feedback och kommentarer.
Bemöt både positiv och negativ feedback online. Svara på kommentarer, även negativa. Dela gärna vidare det som dina besökare skrivit om dig så att andra får ta del av det. Att dela vidare gör också att den kund som tagit sig tid att skriva något bra känner sig uppskattad.
Har du fått ett negativt omdöme? Handla inte i affekt utan bemöt med en positiv, konstruktiv anda som visar att du är mån om att få kundens input och att ställa till rätta om något blivit tokigt.