Du kan ta digital kontroll genom att hantera de omdömen din verksamhet får – på ett genomtänkt vis. Vi har samlat några goda råd och tips på hur du kan göra!
Omdömen är oplanerad kommunikation och det är viktigt att du snabbt hanterar, agerar på och bemöter de omdömen du får. Gör du det med fingertoppskänsla kan det påverka uppfattningen om din verksamhet i en positiv riktning.
Ungefär 30% av dem som ska resa någonstans läser omdömen innan de bestämmer sig vilket gör den här oplanerade kommunikationen oerhört viktig och värdefull.
Det finns många olika plattformar för recensioner och omdömen. Att finnas överallt är svårt – rikta in dig på tre till fyra olika. Du kan tillexempel välja Google, HolidayCheck, TripAdvisor och Facebook.
Bemöt både positiv och negativ feedback online. Svara gärna på alla dina omdömen om du hinner, men om du måste prioritera – fokusera på konstruktiva, omtänksamma och tillmötesgående svar på de negativa omdömen som kommer. Försök ta reda på vad som har hänt, agera utifrån den feedback ni fått och skriv i ett svar från företaget hur ni gör och tänker framåt.
Det visar du att du är öppen för att ta emot feedback och att gästen är viktig för dig. Enligt Tripadvisor anser 87% av resenärerna att ett genomtänkt svar förbättrar deras intryck av verksamheten. Så genom att svara snabbt, konstruktivt och trevligt har du mycket att vinna!
Att inte svara på en recension är också kommunikation. Gör du ingenting har du indirekt kommunicerat att en enskild individs upplevelse inte spelar någon större roll för er verksamhet. Att däremot bemöta även en negativ kommentar på ett bra sätt visar att du bryr dig om dina gäster.
Det allra bästa för att undvika att negativa kommentarer sprids är att uppmuntra gästen att lämna sin negativa kritik direkt på plats. Då har du chans att direkt bemöta kritiken och se till att rätta till eventuella problem.