API_illustration
Illustration över hur ett nationellt API kan fungera. Det som tankas upp i "molnet" kan även tankas ner till olika digitala plattformar.

Så syns du i Sveriges nationella API för besöksnäringen

Upptäck hur besöksnärings företag kan nå nya marknader genom Sveriges nationella API, en satsning på öppen data och digital tillgänglighet för turism.

Med det nya nationella API:et som utvecklas får ditt företag en unik chans att nå ut till en bredare publik både i Sverige och internationellt. Genom att synas med öppen data kan din verksamhet presenteras för potentiella besökare på en mängd olika digitala plattformar.

Tillsammans med besöksnäringen har Visit Sweden skapat en säker och standardiserad datastruktur, vilket gör Sverige till ett av de första länderna i världen med ett nationellt API för turism. Denna satsning är en del av EU och Sveriges långsiktiga datastrategier och ger ökad synlighet för Sverige på den globala marknaden.

Vad är öppna data och ett API?

Öppna data är information som alla kan använda och dela fritt, helt utan kostnad. När vi gör data, som kontaktuppgifter eller bilder, tillgänglig i ett standardiserat format blir det lättare för olika tekniska system att prata med varandra och dela information smidigt.

Ett API (Application Programming Interface) är ett gränssnitt (mellanlager/koppling) som tillåter olika program eller system att kommunicera och utbyta data. Till exempel när visitsmaland.se pratar med det nationella API:et och tankar över information om företagen i Småland. Eller om någon vill tipsa om en rundresa och lägga in företagstips utmed vägen.

Med ett nationellt API blir det möjligt för företag inom besöksnäringen att nå ut i fler digitala kanaler – utan att behöva lägga tid och pengar på stora tekniska lösningar.

Varför ska ditt företag synas i ett nationellt API?

  • Ökad synlighet: Dina produkter och erbjudanden kan nå ut till större och bredare målgrupper, både nationellt och internationellt, eftersom ett nationellt API gör det enkelt för mindre företag att synas på stora digitala plattformar – något som annars kan vara svårt att åstadkomma på egen hand.
  • Gratis marknadsföring: Genom att finnas med i ett nationellt API kan ditt företag lyftas fram på flera webbplatser och appar – utan att du själv behöver hantera alla kanaler.
  • Möta turisternas behov: Med ökad digitalisering blir det viktigare att synas där turister söker information. Idag är de ständigt uppkopplade och mobila samt har allt högre förväntningar på skräddarsydda och lättillgängliga erbjudanden. Genom ett nationellt API kan resenärer enkelt hitta relevant information om kringaktiviteter, boende, restauranger, tidtabeller och mer.

Vad behöver du göra?

I detta skede behöver du som företag inte göra något själv, men om du vill säkerställa att ditt företag kommer med är du välkommen att höra av dig till oss.
Vi på Smålands Turism kommer i samarbete med ansvariga från varje kommun i länet att se till att informationen om besöksnäringsföretagen läggs in i det nationella API:et. Vi börjar med en mindre grupp företag från varje kommun för att sedan lägga till fler allt eftersom.

När?

Ett urval av företag finns redan inlagda. Tillsammans med våra kollegor i Kalmar och Kronoberg samt respektive kommuner i Småland kommer vi under slutet av 2024 att uppdatera befintlig information och lägga till nya företag. Om du vill se om ditt företag finns med kan du besöka visitsweden.se och välja aktuell region. Målet är att Visit Sweden ska lansera Sveriges nationella API för besöksnäringen under 2025.

Vilken information visas?

Nedan listas den information som kommer att läggas in initialt, med möjlighet att komplettera med mer information framöver. Informationen som vi lägger in i API:et hämtas från företagens webbsidor, Google företagsprofil, sociala medier eller annan tillgänglig data. Till en början publiceras företagsinformationen på svenska och engelska, med möjlighet att lägga till fler språk längre fram.

  • Typ: t.ex. Hotell, Restaurang, Butik, Museum.
  • Namn på besöksmål
  • Hemsida
  • Region
  • Brödtext: En beskrivning på runt 500 tecken.
  • Kontaktuppgifter: Telefonnummer
  • Adress
  • Plats: Exakta koordinater, vilket markerar platsen på en karta.
  • Huvudbild
  • Relationer: Om besöksmålet är del av en större organisation.
  • Kopplingar: Möjlighet att koppla besöksmålet till närliggande attraktioner eller relevanta evenemang.
  • Del av en plats: Exempelvis om ett café även inkluderar ett museum kan dessa kopplas samman.
  • Språk och framtida utveckling

Visitsweden.se kan du se ett exempel på hur informationen om företagen kan presenteras.

Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism

Vill du veta mer?

Kommunikationsstrateg

Hanna Carlholt Jarl