Målgruppens resecykel – rätt info i varje fas

Genom att tillhandahålla rätt information i resecykelns olika faser kan vi hjälpa resenären. Har vi den info de söker är chansen stor att de väljer att komma till just oss, och inte minst - att de efter besöket ska rekommendera oss till andra!

En resa börjar som oftast med en önskan eller dröm att uppleva något, sedan går resenärens resecykel vidare i ytterligare fem steg i den modell som kallas Travel cycle. De sex olika faserna kan vara olika långa och avlöser varandra.

Drömma – Det här är en ganska passiv fas där man inte aktivt letar efter en resa, men där resenären låter sig drömmas bort om de ser en bild, läser en artikel eller tar del av ett inlägg på sociala medier.

Att tänka på i drömfasen
• Bygg kännedom och attraktion.
• Inspirerande bilder, filmer och texter.
• Se till att dina bilder är platstaggade så att det är tydligt var ni finns.

Planera - Resenären samlar information och jämför olika resmål. Här spelar recensioner en viktig roll eftersom besökaren vill se vad andra tycker. Man lyssnar även in tankar i sociala medier och hör sig för bland vänner och familj.

Att tänka på i planeringsfasen
• Se till att du syns i googlesöket!
• Uppmana till handling! Tydliga knappar ” Boka här”, ”Läs mer” osv.
• Relevant och trovärdigt målgruppsanpassat innehåll.
• Eventuella negativa omdömen och recensioner har besvarats trevligt och professionellt.

Boka – Resenären bokar sin resa, vilket ofta sker via digitala bokningsportaler.

Att tänka på i bokningsfasen
• Smidigt och mobilanpassat bokningssystem.
• Utförlig och trovärdig beskrivning av produkten.

Uppleva – Resenären är på plats! Men letar fortfarande information om vad mer som finns att uppleva i området.

Att tänka på i upplevelsefasen
• Ge bra service!
• Målgruppsanpassade erbjudanden
• Tipsa om utflyktsmål, sevärdheter, restauranger mm i närområdet.

Minnas/Dela – Nu har resenären kommit hem från sin resa, minns tillbaka, berättar för vänner och familj och delar med sig på sociala medier. Förhoppningsvis var resan lyckad och du har en ny ambassadör för din verksamhet.

Att tänka på i minnasfasen
• Påminn och fortsätt inspirera.
• Uppmuntra att lämna omdömen!
• Om de lägger ut bilder från besöket hos er, gilla, kommentera och dela!

Resecykel med faserna drömma, planera, boka, uppleva och minnas/dela