Ordlista researrangörssamarbeten

Researrangör - ett företag som paketerar resor, hela eller delar av kedjan från transport till logi och aktiviteter. Försäljning sker via återförsäljarled som resebyråer och/eller egna försäljningskanaler som webben eller egna butiker. Researrangören ställer resegaranti på sin marknad.

Incomingarrangör - aktör som verkar i Sverige eller Skandinavien. Incomingoperatörer paketerar, bokar och hanterar marknadsföring och administration mot utländska researrangörer. Incomingoperatören är en gemensam kontaktpunkt för svenska produkter gentemot den utländska researrangören.

Resebyrå – Arrangören kan äga egna resebyrå eller har samarbete med. I Tyskland finns fler än 12.000 fysiska resebyråer.

Fam-trip – Familarization trip är en visningsresa där researrangören får lära känna vårt utbud och produkter.

Allotment - överenskommelse om att researrangören i förväg reserverar ett fast antal platser/ rum hos en produktägare. De reserverade produkterna kan researrangören själv förfoga över fram till en överenskommen tid före ankomstdagen (oftast ca 1 månad eller mer), det så kallade release-datumet. De platser som inte har sålts efter detta datum lämnas tillbaka till produktägaren.

Realese datum - tidpunkt då de produkter som reserverats på allotment rapporteras. Researrangörer lämnar tillbaka platser i allotment, som ej blivit sålda, till produktägaren.

Nettopriser - pris utan påslag, dvs pris gentemot återförsäljare, som sedan gör ett påslag gentemot kund för att få betalt för sin tjänst.

Bruttopris - pris med påslag som inkluderar alla provisioner, dvs pris gentemot konsument. Bruttopriset ska vara detsamma, oavsett om kunden bokar hos en resebyrå eller direkt hos produktägare.