Danmark

Som närmarknad till Småland har danskarna relativt god kunskap om vad som finns att uppleva här. Det Småländska landskapet står högst på listan.

Som närmarknad till Småland har danskarna relativt god kunskap om vad som finns att uppleva här. Högst på listan över saker danskarna vill göra i Sverige på sin semester, står upplevelser i de svenska landskapen.

Danska resenärerna uppfattar Sverige som ett tryggt och säkert resmål, med vacker, tillgänglig natur och trevliga omgivningar. Det är ett gästvänligt, bra resmål för camping och stugsemester, och det finns mycket att se och göra. Den vanligaste anledningen till en semesterresa till Sverige, är viljan att uppleva nya städer och platser, avkoppling, slippa rutiner och att ha roligt tillsammans med resesällskapet.

Topp 5 saker danskarna vill göra på semestern

  1. Uppleva det svenska landskapet
  2. Utomhusupplevelser och aktiviteter vår, sommar och höst
  3. Uppleva städer (nöjesliv, museum, restauranger)
  4. Uppleva stämning och människor
  5. Restaurangbesök

Populära restyper

  1. Sommarsemester med fokus på utomhus- och fritidsaktiviteter
  2. Citybreak
  3. Rundresa
  4. Camping eller stugsemester
  5. Vinterresa med fokus på utomhusaktivitet, t ex skidor

Statistik

Enligt rapport från Visit Sweden står danskarna för ca 7 procent av alla utländska gästnätter på kommersiellt boende i Sverige (2017). I siffror betyder det 1,1 miljoner övernattningar förra året, vilket är en minskning med 0,3 procent från året innan.

Konsumtionen från danska besökare är i genomsnitt 884 svenska kronor per person och dag (2014). Den genomsnittliga konsumtionen från andra utländska besökare är 1 085 svenska kronor.

Totalt anger 64 procent i målgruppen "Den globala resenären" i Danmark att de är intresserade av att besöka Sverige på semester, vilket motsvarar 1,6 miljoner danskar.

Detta händer på den danska marknaden 2018

  • Stor ”barmarks-kampanj” året runt, vår, sommar, höst, med digital fokus på teman som natur, kultur och design.
  • PR-arbete för de planerade kampanjerna med bland annat visningsresor för journalister och influencers.
  • Golfturismen i Danmark är stor och vi har potential att utöka antalet golfande danskar i vårt län. Samverkan med Svenska Golfförbundet, VisitSweden och GolfSverige.dk.
  • Vinterkampanj där vi stödjer ökat resande till våra stora anläggningar som investerar på marknaden, och lyfter fler alternativ för den danske besökaren.
Familj går på grusväg i Småland