Studiebesök hos Krusenstiernska gården gjorde starka intryck

  • publicerad

Som en del i projektet ”Kulturarvet som besöksmål” gjordes en studieresa till Kalmar och Krusenstiernska gården för att ge människor aktiva inom länets hembygdsgårdar inspiration på lyckat projekt och mer kunskap kring hur man kan tänka när man skapar upplevelser kopplade till kulturarv.

Lärdomar från resan
Emma Angelin Holmén, verksamhetsledare på Krusenstiernska gården, berättade dels om platsen och dess historia och dels om besöksverksamheten som nu pågår. Berättelserna om de gripande människoödena kopplade till platsen var det som gjorde starkast intryck på gruppen och få se det brinnande engagemanget för den unika trädgården.

En framgång för verksamheten har varit att låta andra aktörer arrangera evenemang på platsen och inkludera försäljning från caféet.

Tips från Emma för hur man lyckas med upplevelser kopplade till kulturarv
• Ta fram det unika för just er plats
• Ha mål – vad vill ni
• Samarbeta så mycket det bara går
• Marknadsför via sociala medier
• Tänk på att bjuda in press så ofta det går
• Samarbeta med länsstyrelse, går det att hitta bidrag?
• Gör det som ni ideella tycker är det roligaste

Workshops - Få hjälp med er verksamhetsutveckling
”Kulturarvet som besöksmål” är ingen utbildning, utan flera workshoptillfällen där ni får stöd i att löpande förädla nya erbjudanden för er verksamhet. Under 2023 kommer fyra workshops att arrangeras under ledning av Graffman AB. Här kommer ni tillsammans arbeta med ett case (enligt nedan punktlista), men ni får också hjälp med att underlätta det vardagliga arbetet, tex genom förenklade arbetsmetoder och dokumenteringsstöd.

• Nya anledningar att besöka hembygdsföreningen – det kan vara visningar, upplevelser, kurser, evenemang eller liknande
• Ni kan välja att arbeta med:
o Befintliga erbjudanden – som kan utvecklas för att nå nya målgrupper med hjälp av ny kunskap
o Nya kombinationer av befintliga erbjudanden, själva eller i samarbete med andra
o Helt nya erbjudanden. Har ni kunskaper och resurser som inte visas för besökarna?

Läs mer och anmäl dig till den första workshoppen här.

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.