Mat och dryck

Det kännetecknar den schweiziska resenären

Med nytt nattåg från Basel till Stockholm, en stark köpkraft och ett stort intresse för skräddarsydda upplevelser – den schweiziska målgruppen är både spännande och viktig för besöksnäringen i Småland.

Från och med maj 2026 lanseras ett nytt nattåg mellan Basel och Stockholm, som ett treårigt test. Det innebär helt nya möjligheter att nå ut till den schweiziska publiken – inte minst de som vill resa klimatsmart och bekvämt till Sverige.

Schweiz ingår ofta i vår gemensamma bearbetning tillsammans med Tyskland och Österrike – fokus DACH – men har vissa egenskaper som sticker ut och som är värda att känna till.

Typiskt för den schweiziska resenären

Reser gärna individuellt

Schweizare vill i hög grad anpassa sina resor efter egna intressen, det man kallar modifierade resor. Det betyder att färdiga paket bör vara flexibla och att tydlig information om valmöjligheter är viktigt.

Bor inte en hel vecka på ett ställe

Till skillnad från många tyskar (som allt oftare köper paket där de bor en vecka på samma ställe) vill schweizare gärna bo max 3–4 nätter på ett ställe innan de reser vidare. De föredrar att kombinera flera platser och upplevelser under samma resa – perfekt för att utforska olika delar av Småland och södra Sverige.

Broschyrer är viktiga

Många schweizare använder fortfarande tryckt material som broschyrer och kartor som grund för inspiration och planering. En genomtänkt layout, tydliga bilder och konkreta tips gör skillnad.

Bokar färre aktiviteter i förväg

Till skillnad från tyskar är schweizare inte lika benägna att boka aktiviteter innan resan. Därför är lokal information på plats och bra bemötande avgörande för att få dem att upptäcka mer under vistelsen.

Tidigt höstlov – en möjlighet

Schweiz har ett relativt tidigt höstlov, ofta redan i slutet av september eller början av oktober. Det ger möjlighet att locka gäster även utanför högsäsong – med exempelvis naturupplevelser, lugna boenden och regionala matupplevelser.

Stark köpkraft

Schweiziska besökare är generellt mycket köpstarka och har hög betalningsvilja för kvalitet, personliga upplevelser och god service.

Hur kan du som aktör förbereda dig?

  • Lyft fram vad som passar även utanför sommarsäsongen
  • Var förberedd med information om vad schweiziska resenären kan göra mer i området när den väl är på plats
  • Översatt information till tyska underlättar researcharbetet för schweizaren och du blir mer trovärdig

Vill du veta mer om hur du kan nå den schweiziska målgruppen, eller få stöd i att anpassa din kommunikation? Hör gärna av dig till Hanna Glans!

Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism

Vill du veta mer?

Internationell projektledare

Hanna Glans