Ta emot pressbesök via oss. Foto: Emma Ivarsson
Ta emot pressbesök via oss. Foto: Emma Ivarsson
När du ska få pressbesök är det viktigt att vara väl förberedd för att ge det allra bästa intrycket av din verksamhet. Här är några saker att tänka på när journalister, reseskribenter och bloggare ska komma till din del av Småland.
Förbered dig inför pressbesöket
Vem är det som ska komma till dig? Fundera på vad som är mest intressant för just den här personen. Har hen några specialintressen?
Skaffa dig god koll på tidningen journalisten skriver för eller vad influencern brukar jobba med. En god research är viktigt inför besöket.
- Se till att rätt personer i din verksamhet har gott om tid att ta hand om besöket.
- Informera alla i din personal om att ni ska få besök och att alla är lika viktiga för helhetsintrycket.
- Om det krävs speciell klädsel eller utrustning, se till att det finns framme. Kanske ska ni ut på sjön eller gå i skogen och då kan det vara bra med extra flytväst och stövlar.
- En del journalister har med sig egna fotografer, andra tar egna bilder. Influencers tar för det allra mesta egna bilder och filmklipp. Förbered gärna med bilder du kan dela med dig av och maila dem vid behov, det kan ju tillexempel vara så att vädret inte är på er sida just den dagen ni får besök. Bra bilder med bra kvalitet på din anläggning och eller din verksamhet är såpass viktigt att det kan vara avgörande för om artiklar och inlägg ska publiceras eller inte.
- Var beredd på att pressbesöket kan jobba under tidspress. Du kanske snabbt får visa dem till de bästa fotoställena och sedan berätta om resten.
Att tänka på under pressbesöket
- Visa runt och berätta om din verksamhet och din egen historia. Fokusera på det som gör din plats i Småland unik.
- Berätta om din passion och ditt engagemang för platsen. Det personliga mötet är avgörande för upplevelsen.
- Lyft fram om det är något speciellt du vill att de ska skriva om, som du tror kan vara av intresse för målgruppen. Det som är genuint, lokalt och äkta är alltid intressant!
- Ge dina besökare en ”smygtitt” bakom kulisserna – men se till att det är städat och snyggt.
- Låt dem hjälpa till med något och prova på nya saker. Det gör upplevelsen extra minnesvärd!
- Fokusera på det positiva! Dina olösta utmaningar och problem behöver du inte dela med dig av.
- Lämna telefonnummer och mail så att journalisten kan kontakta dig.
- Var bjussig och omtänksam under besöket – förmedla ett värdskap som din pressbesökare verkligen vill dela med sig av.
- Följ dem som besökt dig på sociala medier och dela eventuella inlägg på din egen profil. Glöm inte att gilla, dela och kommentera!
- En journalist skriver ofta artiklar för en uppdragsgivare. Ofta antecknar de och fokuserar på detaljer i mötet. Resultatet, alltså artikeln eller artiklarna, kan dröja innan de publiceras. En influencer eller bloggare däremot är sitt egna varumärke och uppdragsgivare och producerar eget material i form av bilder, film och text till sina egna kanaler och publicerar ofta direkt eller inom de närmsta dagarna.
Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism
Vill du veta mer?
Internationell marknads- och pr-koordinator
Camilla Peterson Skude