Här är en praktisk guide för dig inom besöksnäringen som vill förstärka din marknadsföring på en begränsad budget.
Hela 60% av tyskarna väljer att boka sin utlandsresa via en researrangör.
Vid samarbete med en researrangör blir din verksamhet en del av arrangörens produkterbjudande. Det innebär att de både tar hand om marknadsföring och försäljning av din produkt, och du kan lägga ditt fokus på din egna verksamhet. Researrangören har gjort en stor investering för att arbeta upp en stor kundbas till vilka de har en tät kontakt via resesajter, bokningsfunktioner och riktad marknadsföring. Med en bra relation till sina kunder och en hög kännedom om vilka produkter som attraherar olika kundsegment, kan researrangörerna optimera försäljningen av dina produkter i noga utvalda kanaler. En sådan distribution skulle varken ett enskilt företag eller Småland som destination klara av på egen hand.
Researrangörer har mycket hög status i Tyskland, och även på andra marknader. Bland annat så förutsätter resenären att de får det lägsta priset när de bokar via en researrangör. I Sverige var mentaliteten tidigare ofta den motsatta, men under pandemin blev det en förändring i synsättet även i Sverige att kunder började se fördelar med tryggheten som researrangörer innebär. Tysken ställer höga krav på trygghet och säkerhet vid transaktioner, och då nationella resegarantier gäller vid bokning av researrangörer kan de känna sig lugna om något oförutsägbart skulle hända. Rundresor är ett bra sätt att uppleva ett nytt land och flest tyskar väljer just rundresor när de besöker Sverige. Men en rundresa kan vara komplicerad att ordna själv och då vänder man sig gärna till en researrangör. Researrangören hjälper både till med kunskap om landet, planerar och bokar resan samt löser eventuella språkbarriärer.
Researrangörers affärsmodell bygger på att sätta ihop paket och rundresor som de sedan marknadsför och säljer. Som företag behöver du därför lämna ett lägre pris än dina ordinarie priser. Detta för att täcka researrangörens arbete med att marknadsföra dina produkter och bidra till fler gäster till ditt företag.
Kunskapsdelning
Genom samarbete med researrangörer får Smålands Turism stor kunskap i marknadernas efterfrågan.
Rådgivning
Ibland kan ett erbjudande behöva anpassas för att bättre passa researrangörens efterfrågan. Smålands Turism är behjälkpliga med rådgivning.
Matchmaking
Smålands Turism representerar norra Småland genom att medverka på mässor och workshops, till exempel världens största resemässa ITB och Swedish Workshop. Vi presenterar regionens boenden och upplevelser och matchar dem med kundernas efterfrågan hos varje researrangör. På förfrågan av researrangörer kan även ge förslag på passande rundresor. Dessa resor kan arrangören antingen använda i sin helhet eller delar av.
Visningsresor
För att öka försäljningen av resor till Småland samordnar och arrangerar Smålands Turism även visningsresor för researrangörer. Oftast innebär det att inköpare eller resesäljare besöker vår region och testar olika aktiviteter och bor på hotell eller andra boenden som är intresserade av researrangörssamarbeten. På så sätt får de en tydligare bild av resmålet och kan då lättare matcha det mot passande säljkanal och målgrupp. Läs mer om visningsresor här. För det mesta är besöket i vår region en del av en längre resa där gruppen besöker andra regioner i Sydsverige. Det sker inom ramen av projektet ACT, researrangörsbearbetning som flera regioner medverkar i under projektledning av Visit Sweden.