Resenärer med väska i reception
Foto: Ädelfors Folkhögskola
Researrangörer är en viktig kanal för att nå utländskaf besökare.

Internationella researrangörer – för mer affärer till ditt företag

Här är en praktisk guide för dig inom besöksnäringen som vill förstärka din marknadsföring på en begränsad budget.

Hela 60% av tyskarna väljer att boka sin utlandsresa via en researrangör.

Vid samarbete med en researrangör blir din verksamhet en del av arrangörens produkterbjudande. Det innebär att de både tar hand om marknadsföring och försäljning av din produkt, och du kan lägga ditt fokus på din egna verksamhet. Researrangören har gjort en stor investering för att arbeta upp en stor kundbas till vilka de har en tät kontakt via resesajter, bokningsfunktioner och riktad marknadsföring. Med en bra relation till sina kunder och en hög kännedom om vilka produkter som attraherar olika kundsegment, kan researrangörerna optimera försäljningen av dina produkter i noga utvalda kanaler. En sådan distribution skulle varken ett enskilt företag eller Småland som destination klara av på egen hand.

Ytterligare fördelar med samarbete med researrangörer

  • Du synliggörs på en stor marknad.
  • Researrangörer genererar ofta tidiga bokningar. En releasetid på ca 28 dagar underlättar planering av din och dina anställdas arbetstid.
  • Kunden kommer oavsett väder.
  • Genom marknadsföringen når du även individuella resenärer utan att gå via arrangören, så kallade indirekta kunder, som ser dig via researrangörens marknadsföring.
  • Researrangörer som säljer gruppresor hjälper dig med fler deltagare för att kunna genomföra upplevelsen till ett säljbart pris.
  • Samarbetet ger dig värdefulla insikter för att kunna vidareutveckla din produkt.
  • Turister som reser via en arrangör spenderar mer per dygn än individuella resenärer. (enligt marknadsanalys på charterflygen till Jönköpings flygplats).
  • Samarbetet innebär ofta större volymer av sålda rum/produkter samt högre omsättning, till exempel genom merförsäljning till gästen på plats

Tyskar föredrar att boka via researrangörer

Researrangörer har mycket hög status i Tyskland, och även på andra marknader. Bland annat så förutsätter resenären att de får det lägsta priset när de bokar via en researrangör. I Sverige var mentaliteten tidigare ofta den motsatta, men under pandemin blev det en förändring i synsättet även i Sverige att kunder började se fördelar med tryggheten som researrangörer innebär. Tysken ställer höga krav på trygghet och säkerhet vid transaktioner, och då nationella resegarantier gäller vid bokning av researrangörer kan de känna sig lugna om något oförutsägbart skulle hända. Rundresor är ett bra sätt att uppleva ett nytt land och flest tyskar väljer just rundresor när de besöker Sverige. Men en rundresa kan vara komplicerad att ordna själv och då vänder man sig gärna till en researrangör. Researrangören hjälper både till med kunskap om landet, planerar och bokar resan samt löser eventuella språkbarriärer.

Viktigt att tänka på vid samarbete med researrangörer

  • Svara på mail och förfrågningar inom 24 h, ett nej är också ett svar! Tyskar föredrar ofta ordning och reda, tex genom skriftliga bekräftelser.
  • Ha bra och representativa bilder på er anläggning, produkter och upplevelser. Detta efterfrågas ALLTID.
  • Var tydlig med vad din USP (uniqe selling point) är, alltså vad som är utmärkande för din verksamhet.
  • Ha förståelse för arrangörens krav och behov, och var beredd på att skapa en personlig relation till återförsäljaren.
  • Se till att din personal är informerad om särskilda avtal och prissättningar som gäller för respektive researrangör. Bristfällig kommunikation och okunskap kan ofta orsaka onödiga missförstånd.
  • Vid gruppresor är researrangören ute i mycket god tid och kräver att du lämnar priser upp till 1-2,5 år i förväg.
  • Tyskar har ett rättframt och ärligt sätt att göra affärer på och bör bemötas på samma sätt.
  • Tänk på att det är ett långsiktigt samarbete. Ge det lite tid och tillåt arrangören att justera marknadsföringen. Oftast ökar antalet bokningar med tiden.
  • Presentera gärna ditt erbjudande via ett tydligt produktblad.

Prissättning

Researrangörers affärsmodell bygger på att sätta ihop paket och rundresor som de sedan marknadsför och säljer. Som företag behöver du därför lämna ett lägre pris än dina ordinarie priser. Detta för att täcka researrangörens arbete med att marknadsföra dina produkter och bidra till fler gäster till ditt företag.

Det här kan Smålands Turism hjälpa till med

Kunskapsdelning
Genom samarbete med researrangörer får Smålands Turism stor kunskap i marknadernas efterfrågan.

Rådgivning
Ibland kan ett erbjudande behöva anpassas för att bättre passa researrangörens efterfrågan. Smålands Turism är behjälkpliga med rådgivning.

Matchmaking
Smålands Turism representerar norra Småland genom att medverka på mässor och workshops, till exempel världens största resemässa ITB och Swedish Workshop. Vi presenterar regionens boenden och upplevelser och matchar dem med kundernas efterfrågan hos varje researrangör. På förfrågan av researrangörer kan även ge förslag på passande rundresor. Dessa resor kan arrangören antingen använda i sin helhet eller delar av.

Visningsresor
För att öka försäljningen av resor till Småland samordnar och arrangerar Smålands Turism även visningsresor för researrangörer. Oftast innebär det att inköpare eller resesäljare besöker vår region och testar olika aktiviteter och bor på hotell eller andra boenden som är intresserade av researrangörssamarbeten. På så sätt får de en tydligare bild av resmålet och kan då lättare matcha det mot passande säljkanal och målgrupp. Läs mer om visningsresor här. För det mesta är besöket i vår region en del av en längre resa där gruppen besöker andra regioner i Sydsverige. Det sker inom ramen av projektet ACT, researrangörsbearbetning som flera regioner medverkar i under projektledning av Visit Sweden.

Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism

Vill du veta mer?

Internationell projektledare

Hanna Glans