Vässa dina kunskaper i att ta emot internationella besökare. Foto: Day fotografi
Vässa dina kunskaper i att ta emot internationella besökare. Foto: Day fotografi
Lär känna dina internationella besökare
Arbetar du med att anpassa ditt erbjudande för att attrahera utländska turister? Här kommer våra tips, det är ju mycket att tänka på!
Allt fler utländska besökare väljer Sverige som resmål. Det bidrar till ökad efterfrågan på unika upplevelser. Här kommer några av våra bästa tips till dig som vill förpacka ditt erbjudande för att på bästa sätt möta den internationella besökarens efterfrågan.
Checklista för att ta emot internationella besökare
Attraktiva och anpassade upplevelser
- Lyft fram det som är svenskt och allra helst det som är typiskt småländskt. Internationella besökare vill ofta ta del av och lära sig mer om lokal kultur.
- Erbjud aktiva upplevelser som att vandra, cykla eller fiska.
Kombinera aktiva upplevelser med kunskap.
- Besökare har olika budget och efterfrågar olika nivåer av service. Arbeta med olika paket och möjlighet att köpa till extra service
- Olika målgrupper och marknader efterfrågar olika saker. Genom små justeringar kan du anpassa upplevelsen.
Språket är viktigt
- Det är en stor fördel om du kan tillhandahålla information på besökarens språk. Om det inte är möjligt bör det alltid finnas på engelska.
- Förutom engelska är det bra om personalen talar ytterligare språk för att kunna skapa så god service som möjligt.
- Tyskland är vår största utlandsmarknad och där är inte engelskakunskaperna lika goda som i Sverige. Att ha information på tyska är smart, liksom att berätta ifall någon på plats kan prata tyska.
- Ju fler aktiviteter som finns i området, desto mer attraktivt. Samarbeta med och paketetera tillsammans med andra aktörer i din del av Småland.
Arbeta med tillgänglighet!
- Reservera kapacitet genom allotment till en researrangör om du vill jobba med större researrangörer.
- Kunden vill veta direkt om det går att göra en bokning. Brukligt är att svara inom 24 timmar. Dröjer det att få besked väljer kunden istället en annan aktör. Att arbeta med researrangörer ger dig större möjlighet att tidigt säkerställa bokningar. Den så kallade releasetiden är cirka 3-4 veckor och ger dig möjlighet att sälja till andra kunder eftersom hemmamarknaden oftare har kortare framförhållning.
- Går det att nå er med kollektivtrafik? I så fall – informera om det! Många turister kommer med flyg eller tåg och har inte bil.
- Fundera på om du kan anpassa din produkt till att fungera året om eller i förlängd säsong.
- Det är väl värt att låta en professionell fotograf ta fram bra bilder som du kan använda fritt. Inga ord i världen säger så mycket som en bild.
- Ta emot journalister och researrangörer. Det är en liten insats men som kan skapa stor synlighet.
-Arbeta med influerare. Genom att anlita en influencer når du en specifik målgrupp på ett unikt vis.
•Var bokningsbar i flera olika kanaler, din egen hemsida, online travel agents, traditionella researrangörer och hos tjänster som Booking och Expedia, det är där köparna finns.
- Delta i internationella mässor och workshops
- Delta i aktiviteter som ordnas av din kommunala turismavdelning, destination eller av oss på Smålands Turism.
- Skicka nyhetsbrev till dina internationella gäster. Gärna på respektive språk.
Se till att ha de försäkringar som krävs när man jobbar med internationella kunder. Det är du som har ansvaret om något händer så du har mycket att vinna på att ha koll på att du har rätt försäkringar.
Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism
Vill du veta mer?
Internationell projektledare
Hanna Glans