AI för besöksnäringen
Att använda AI inom besöksnäringen

Kom igång med ChatGPT och DALL·E

ChatGPT är en textbot från OpenAI som är tränats på stora mängder textdata.Tjänsten kan förstå och generera ett naturligt språk och är numer ett etablerat verktyg för människor som arbetar med kommunikation. Du kan använda verktyget som ett stöd i stora uppdrag som att skapa strategier för sociala kanaler och för mindre insatser som att få utkast på inläggsidéer till sociala kanaler.  OpenAIs tjänst DALL·E är integrerat i ChatGPT – och den kan hjälpa dig att generera bilder. 

AI underlättar både för dig och för dina besökare. Det enklaste sättet att komma igång är att börja experimentera med tjänsten. Det är faktiskt ganska lätt – du skriver prompts, instruktioner, i en chattruta och tjänsten levererar ett svar, en lösning, ett förslag eller en lista. Det är när du experimenterar som du kommer att lära dig hur det fungerar. Tänk att du ska ge tjänsten instruktioner snarare än frågor.

Vad säger ChatGPT om AI och besöksnäring?

Vi bad ChatGPT berätta varför det är bra att använda AI inom besöksnäringen, här är svaren vi fick:

  • Förbättrad kundservice: ChatGPT kan ge snabba och relevanta svar på kunders frågor dygnet runt, vilket förbättrar kundnöjdheten och minskar väntetiden för svar.
  • Kostnadseffektivitet: Automatisering av vissa kundtjänstfunktioner kan minska arbetskostnaderna och frigöra personalens tid till andra uppgifter.
  • Anpassad kommunikation: ChatGPT kan anpassa sitt svar baserat på användarens frågor och preferenser, vilket erbjuder en mer personlig kundupplevelse.
  • Språkstöd: Tack vare dess förmåga att förstå och generera text på flera språk kan ChatGPT betjäna internationella kunder utan språkbarriärer.
  • Marknadsföringsstöd: Kan användas för att skapa innehåll, svara på vanliga frågor på sociala medier, och till och med hjälpa till med att formulera erbjudanden och kampanjer.

Vad är viktigt att tänka på när du använder AI?

ChatGPT levererar snabbt en relevant lista som vi arbetat igenom i enlighet med punkt två eftersom språket var lite stolpigt:

  • Dataintegritet och sekretess: Var noga med att implementera ChatGPT på ett sätt som skyddar användarnas personuppgifter och följer lokala dataskyddsföreskrifter. Tänk på att bara skriva saker som du har tillåtelse att dela i chatten. Den lär sig av våra prompts och du vill inte dela dina företagshemlisar med alla på Internet.
  • Anpassning och träning: ChatGPT är kraftfullt men det kan det vara värt att anpassa svaren du får så att de matchar tonen hos ditt varumärkes ton och behoven hos din målgrupp.
  • Övervakning och feedback: Regelbunden övervakning av chattbotens prestationer och insamling av användarfeedback är viktigt för att kontinuerligt förbättra kvaliteten på interaktionerna.

Hur gör man för att komma igång med ChatGPT?

Börja med att skaffa dig ett konto Openai.com. Du väljer själv om du vill använda den kostnadsfria tjänsten eller uppgradera till betalversionen. Den senare ger dig tillgång till nyare data samt möjlighet att generera bilder med  DALL·E. Du slipper köer vid hög belastning och har tillgång till de senaste versionerna. När du är registrerad är det allra smartaste att börja leka lite med verktyget. Skriv och testa!

Ai-genererad bild på en picknick i Småland

Att skriva prompts

En promt är det som du stoppar in i AI för att få ut ett svar. Det du skriver i chatten helt enkelt. Det kan vara en kort instruktion, en fråga, en konversation eller en hel text som du behöver få bearbetning på. Ju bättre du blir på att skriva promts, desto bättre resultat får du.

Ta dock för vana att alltid arbeta igenom språket efteråt och var källkritisk, ibland blir det fel. När vi bad ChatGPT lista tio destinationer i Småland hamnade Höga Kusten på listan, det hade ju varit förargligt att publicera.

Här är ett exempel på hur en prompt kan se ut. En instruktion om vad du vill ha matas in i ChatGPT och DallE genererar en bild. För att vidareutveckla bilden nedan skulle du kunna lägga till ytterligare prompts som tillexempel: ”De som har picknick sitter utanför hagen” och ”Mer fotorealistiskt”.

Exempel på prompt

Ibland blir det alldeles galet. När vi bad ChatGPT lista tio unika boenden i Småland fick vi det här svaret:

Chat GPT gör fel

Flera av de boenden som listas ligger inte i Småland. Klicka tumme ned, berätta vad det var som var fel och vidareutveckla. Eftersom AI lär sig av oss människor får vi ibland hjälpa till. En prompt som upplyser om felet följs av en ursäkt och en ny lista.

Chat GPT rättar till och lär sig mer

Kommer AI att ersätta människor?

Nej. Vi tror inte att AI kommer att ersätta människorna inom besöksnäringen. Men – människor som är duktiga på att jobba med AI kommer att vara viktiga på arbetsplatser i framtiden, särskilt om det rör sig om ett arbete som kräver kommunikation.

Intressant? Dela gärna vidare!