Två kvinnor som tittar på en mobil med Instagram på
Öka din synlighet på sociala medier. Foto: Smålands Turism

Lyckas i sociala medier

Sociala medier är spännande, roligt och utmanande. Det är en fantastisk möjlighet att visa upp din del av Småland, din verksamhet och dela med dig av tips på saker dina besökare kan göra i ditt närområde. Men det kan också kännas lite utmanande, klurigt och svårt. Vi vill ge dig några smarta råd som ökar din möjlighet att arbeta framgångsrikt med sociala medier

Vad är grejen med sociala medier?

Jo, precis som vi säger när vi pratar om det – det är kanaler som är sociala. Envägskommunikation brukar inte fungera jättebra – sociala kanaler finns för att interagera, dela, inspirera, skapa längtan och ha utbyte av andra. Det gäller även företag.
Och det här tar tid och engagemang – det är viktigt att det finns någon i din verksamhet som kan få lägga arbetstid på att ta hand om de sociala kanalerna, ska det göras ordentligt är det är inget någon gör lite vid sidan av.

De vanligaste sociala kanalerna:

  • Instagram
  • TikTok
  • YouTube
  • Threads
  • Facebook
  • LinkedIn
  • X (Twitter)
  • Snapchat

Kommunikationstips!

Bestäm vem du ska prata småländska med

Vem vill du prata med i sociala medier? Försök att sätta dig in i vem din målgrupp är och vad den drömmer om. Skapa en persona och hitta på en kundresa om det gör det enklare. Var finns din besökare? Vad vill de ha i sina flöden? Vad kan du göra som skapar såpass mycket mervärde att någon vill klicka följ på just ditt företag?

Välj sociala plattformar

När du har koll på din målgrupp blir det enklare att välja vilka kanaler du ska satsa på. Hänger dina framtida kunder på Instagram? Ja, då är det Instagram som gäller. Finns de på TikTok? Då kanske det är läge att lägga krutet där. Men det finns ytterligare en aspekt som är viktig: finns det någon på ditt företag som kan kanalen, brinner för att jobba med den och kan få arbetstid avsatt att göra det? Det är bättre att välja en eller två kanaler och göra det riktigt bra än att posta lite halvhjärtat överallt.

Skapa en strategi

Bestäm dig för vad du vill uppnå med din närvaro på sociala meder. Ta fram en tydlig och genomförbar digital strategi. Sätt upp enkla, nåbara mål. Ta fram riktlinjer för hur du ska kommunicera – vilket språk du ska använda, vilken typ av bilder du använder och vilka segment inom en kanal du ska arbeta med. Du vill att människor ska känna igen ditt företag oavsett vilken plattform de möter dig på men du behöver också försäkra dig om att du kan skapa unikt innehåll för varje kanal, eftersom de skiljer sig lite åt. Bestäm hur ofta du ska posta i dina kanaler och avsätt tid både för att interagera med andra och kommunicera med dem som interagerat med dig. Skapa gärna några olika segment, teman, som du kan hålla dig till. Det kan vara lokal mat, utflyktstips eller något annat som du tror kan vara intressant för dina följare. Tänk att du ska sälja utan att sälja – skapa inspiration snarare än erbjudanden.

Skapa en plan för ditt innehåll

När du har en strategi klar är det dags att planera upp innehållet. Hur ofta ska du posta? När ska du posta? Planer i god tid för högtider, event och andra saker som gör att vardagen på ert företag sticker ut litegrann. Anlita gärna en fotograf, en filmmakare eller en influerare som kan ta sig an din verksamhet med ett innehållstänk och leverera bilder du kan använda i dina kanaler.

Analysera och förbättra

Försök att alltid hålla koll på vad som hände med det du postade. Vad har gått bra? Vad har gått mindre bra? Vad var det som gjorde att någon började följa dig? Vad får du kommentarer på? Förstå din målgrupp och vad det är den gillar att prata om – och försök hela tiden förbättra ditt innehåll med nya vinklar. Var inte rädd för att återanvända material och att visa samma sak ofta – kanske med lite olika infallsvinklar. Håll koll på statistisk!

Annonsera

Att annonsera, det vill säga betala för att öka din exponering kan vara smart. Sociala medieplattformar har effektiva annonsverktyg som gör att du kan rikta dina kampanjer mot en specifik målgrupp.

Skapa värde och längtan

Ha alltid med dig att ditt företag ska skapa material som gör att någon känner att de vill hoppa in dina inlägg, bilder och filmer och vara en del av det som händer där. Det ska liksom suga till av längtan att göra det ni gör.

Var bjussig!

Var inte rädd för att vara bjussig – tagga andra verksamheter och platser som dina besökare kan ha nytta av och bygg ett nätverk av företagskompisar på din plats. Ni kan lyfta varandra!

Intressant? Dela gärna vidare!