Öka din närvaro online och nå ut till fler potentiella kunder genom att registrera ditt företag på Google Business Profile – en kostnadsfri och effektiv tjänst från Google.
Med Google Business Profile visas ditt företag tydligare i Google-sök och på Maps. Detta kostnadsfria verktyg låter dig enkelt visa upp företagsinformation som adress och öppettider. När kunder gör lokala sökningar, exempelvis efter ett café i närheten, ökar chansen att just din verksamhet syns. Detta ger dig en fördel och kan locka kunder som är redo att handla.
För att kunna hantera din verksamhet på Google behöver du verifiera företaget. En verksamhet som är verifierad i Google Business Profile betraktas dessutom som mer tillförlitlig av besökarna.
En av de stora fördelarna med Google Business Profile är att du (nästan) får full kontroll över ditt varumärke. Exempelvis kan du ladda upp foton eller videoklipp som visar din verksamhet och på så sätt styra det första intrycket.
Du får en kostnadsfri annonsyta. För även om alla sökningar inte leder till nya kunder eller klick, får du en chans att visa upp ditt varumärke på världens största sökmotor.
Google är världens största sökmotor vilket innebär att många andra företagskataloger (och sökmotorer) hämtar sin information direkt från Google. Information på Google Business Profile blir därmed också ”källan” till exponering i många andra företagskataloger och sidor på nätet. Genom att skapa en välorganiserad och snygg sida påverkar du synligheten på hela webben positivt.
Google erbjuder alla Google Insights: ett slags enkel analysdata som visar när och hur dina kunder hittar till din sida. Med dessa data får du reda på var dina kunder ser dig och var de inte ser dig. Informationen som exempelvis kan ligga till grund för hur du ska effektivisera din marknadsföring och synlighet – och få in ännu fler kunder!
Klicka på länken och följ instruktionerna för att kunna hantera och kontrollera hur ert företag syns.
Följ instruktionerna som står när du klickat dig in på länken. Följande information bör finnas med om er:
Det går även att ange annan information som man tycker är viktig för potentiella besökare att veta om, exempelvis om hundar tillåts i lokalen, eller tillgänglighet. Efter att informationen är ifylld och kontrollerad av Google, blir din sida publik. Du kan när som helst uppdatera informationen.
Användare kan ge betyg och skriva recensioner om ditt företag. Dessa visas som stjärnor och kommentarer intill din företagspresentation. Stjärnorna har en bevisad påverkan på ditt företag och har potentialen att ge dig fler kunder! Besökaren tittar ofta på recensioner när de bestämmer vart de ska äta, bo eller vad de ska besöka. Därför är det viktigt att svara på recensioner, framförallt de negativa men även på de positiva.
Optimera din online-närvaro med Google Business Profile och dra nytta av dess många fördelar för att attrahera och behålla kunder.