Tyskland är den viktigaste utlandsmarknaden för oss i Småland. Hela 27,7 miljoner tyskar ser Sverige som en potentiell semesterdestination. Att lära sig lite mer om den tyska målgruppen och hålla koll på vad som är trendigt kan hjälpa dig att locka fler tyskar till din plats.
En typisk tysk besökare stannar i minst fem dagar, gärna mer och bokar helst fyrstjärnigt boende i hotell eller stuga.
Tyskarna lockas av unik natur, mat och boende. Den klassiska upplevelsen med älgar och röd stuga fungerar fortfarande bra. Tyskarna vill ha säkerhet och garantier, de är ofta kritiska men ser det som en bra egenskap. Det som kan vara bra för oss i Småland att tänka på är att tyska resenerärer gärna kommer i början av det vi kallar yttersäsong – och då undrar de såklart varför besöksmål och restauranger slagit igen redan i augusti. Att satsa på tysk marknad kan vara ett sätt att förlänga den småländska säsongen.
Vi arbetar kontinuerligt med att öka researrangörernas kunskap om Småland. Vi produktutvecklar aktiviteter och upplevelser efter de tyska researrangörernas och resenärernas efterfrågan. Samarbeten med PR-byråer, mässor, influencers och researrangörer gör att vi kan stärka just Småland som val av resmål när resenärer från Tyskland vill boka resa till Sverige.
Här är några tips som kan hjälpa dig att komma igång med ditt arbete mot den tyska marknaden: