Två personer som fotar med mobil
Använd Instagram som marknadsföringskanal.

Så använder du Instagram som marknadsföringskanal

Attrahera nya gäster att besöka din plats eller verksamhet med hjälp av snygga och inspirerande bilder på Instagram.

Instagram är en plats för inspiration. Här delas bilder och filmer och skapar ett inspirerande flöde. Genom hashtags och platstaggar kan din verksamhet hitta nya besökare när de letar nya resmål. På Instagram kan du lätt kan skapa egna annonser och välja vilken målgrupp du vill nå.

Har du inte redan en instagramprofil är det lätt att skapa en. När du gör det så tänk på att det ska vara ett företagskonto, som har en statistikfunktion.

Viktigt att tänka på när du jobbar med Instagram

  • Var noga med vad ni publicerar, er profil och ert flöde är en besökares första intryck av er.
  • Både bild och text ska vara av hög kvalitet.
  • Var aktiv! Svara på kommentarer, blir ni taggade i andra inlägg gå in och gilla! Kommentera och gilla också andra kontons bilder.
  • Skapa e hashtag (#) för er verksamhet som ni använder i alla inlägg.
  • Platstagga alla inlägg. Instagramanvändarna går in på platstaggen för att se vad som finns i området när de letar information inför sin resa.
  • Följa andra konton som kan vara intressanta för ditt företag.

Så använder du film och stories på Instagram

Det är viktigt att utnyttja rörligt material på Instagram eftersom det skapar en härlig och levande känsla. Rörligt material kan antingen läggas direkt i flödet, eller i stories. Blanda vanliga inlägg med bilder och Instagram Stories. Utforska och testa er fram för att hitta vad som fungerar bäst för just er.

Instagram stories

Det som publiceras på Instagram Stories kan endast ses i 24 timmar. Har er verksamhet ett evenemang? Dela då med er av det på Instagram Stories! Er profil blir på så sätt mer levande och ger era följare en insyn i er vardag. Funktionen är också bra om man vill interagera med sina följare då man kan lägga till bland annat omröstningar och platser i sina Instagram stories. Visa hur det ser ut ”bakom kulisserna” hos er. Här är det inte lika högt krav på kvalitet utan mer snabbt innehåll som delas ” i farten”.

Händelse

De stories som ni tycker är särskilt bra går att spara i ”Händelser”. Det är ”plupparna” du ser över flödet. Det är bra att ha flera olika händelser med flera olika teman för att visa på ett stort utbud.

Livesändning

Det går också att sända video i realtid. I en livestream kan ni kommunicera med era följare samtidigt som de kan skriva till er. De kommentarer som andra användare skriver är synliga för samtliga användare som deltar i livestreamen. En livestream är ett bra sätt att ha en dialog med era följare utan förväntningar på hög kvalité då en mobiltelefon fungerar bra för syftet.

Annonsering

En av många fördelarna med Instagram och Facebook är att det går att skapa annonser och sponsrade inlägg och rikta dessa mot olika målgrupper. Annonserna utforma ni enkelt själva och anpassa efter eget önskemål.

Att tänka på när du annonserar på Instagram

  • Bestäm syftet med annonsen, vill ni ha ökad försäljning eller mer trafik till hemsidan.
  • Bild eller video? Vad passar bäst till informationen ni önskar att förmedla?
  • Bilden eller videon ska vara i hög kvalitet.
  • Informationen ska inte vara längre än två meningar, då bryts den i annonsen.
  • Bestäm när annonsen ska vara aktiv och total budget.
  • Identifiera målgruppen och anpassa annonsen efter den för att få bästa möjliga utfall. Exempelvis kön, ålder, intressen och geografiskt område.
  • Välj om annonsens ska synas i flödet eller stories.
  • Utvärdera efter avslutad kampanj.
Intressant? Dela gärna vidare!